El ple municipal va aprovar l’adhesió del consistori amb els vots de PSC, Molins en Comú, ERC i Enlaira. Ara Molins es va abstenir. El projecte, encara en fase embrionària, té com a objectiu impulsar l’autoconsum compartit entre l’ens local i les empreses dels polígons amb energia solar per reduir costos, augmentar les renovables i disminuir les emissions.

El ple municipal ha aprovat finalment l’adhesió de l’Ajuntament a la comunitat energètica dels polígons industrials del municipi i els seus estatuts, després que la votació s’ajornés al mes d’abril. En un principi, l’acord estava previst per al ple de març, però els dubtes plantejats pels grups de l’oposició sobre diversos aspectes del projecte van portar a posposar l’aprovació per poder ampliar la informació i el debat. Finalment, la proposta va tirar endavant amb els vots favorables de PSC, Molins en Comú, ERC i Enlaira. Ara Molins es va abstenir.
Durant el debat plenari, el regidor d’Empresa, Joan Carles Serra, va explicar que la iniciativa “es troba en una fase inicial de constitució de l’associació” que gestionarà la comunitat energètica. Segons va detallar, ja hi ha al voltant d’una desena d’empreses dels polígons industrials del Pla i la Riera del Molí que han mostrat interès a adherir-s’hi, i es preveu que el nombre augmenti progressivament un cop el projecte es posi en marxa de manera efectiva.
El model es basarà en la producció d’energia renovable mitjançant instal·lacions de panells solars a les cobertes de les empreses dels polígons. Aquestes estaran destinades a l’autoconsum compartit entre les empreses participants i l’Ajuntament, és a dir, que també es veuran beneficiats alguns equipaments municipals. L’objectiu és reduir els costos energètics, augmentar l’ús d’energies renovables i disminuir les emissions de CO₂. En aquest sentit, Serra va explicar que la participació de l’Ajuntament “ha de garantir la coordinació del projecte i la seva orientació cap a l’interès general”.
Dubtes de l’oposició sobre el model i els costos del projecte
Durant el debat al ple, els grups de l’oposició van expressar suport general a l’impuls de les energies renovables, però també van posar sobre la taula diversos dubtes sobre el model de comunitat energètica aprovat. La portaveu d’ERC, Marta Espona, va valorar positivament la participació en iniciatives d’aquest tipus, però va qüestionar la naturalesa del projecte. “Estem a favor d’incrementar les energies renovables i de formar part d’iniciatives com aquesta” però va alertar que “no és pròpiament una comunitat energètica perquè, entre altres coses, no té un benefici social, sinó que beneficia a les empreses i a l’Ajuntament”, va sentenciar. Igualment, Espona va donar suport a la proposta, encara “embrionària” i va donar un vot de confiança “per veure també com evoluciona el projecte”.
En la mateixa línia, el portaveu d’Ara Molins, Ramon Sánchez, va demanar més concreció sobre els efectes reals del projecte i les inversions necessàries. “Cal veure el benefici que poden tenir les empreses en aquesta comunitat energètica i això pot ser positiu, però encara no ho sabem. Tampoc sabem quines inversions cal fer, aquí hi ha uns costos i s’ha de determinar què cal fer”, va assenyalar durant la seva intervenció. Les formacions de l’oposició van coincidir a reclamar més informació sobre el desplegament econòmic i el retorn del projecte abans de la seva implementació definitiva.











