El ple municipal ha aprovat per unanimitat una moció presentada per Molins en Comú i Molins Camina Podem amb l’objectiu d’eliminar l’amiant a Molins de Rei. El primer pas serà fer un cens municipal de tots els llocs on encara es pot trobar aquest material antigament utilitzat en la construcció i que té efectes nocius sobre la salut de les persones.
Detectar primer, per eliminar posteriorment l’amiant existent al municipi. És el pla d’acció que ha generat unanimitat a la sala de plens a proposta d’una moció presentada pels grups de Molins en Comú i Molins Camina Podem. La moció proposa en un inici la creació d’un cens municipal de totes les instal·lacions i emplaçaments amb amiant al municipi en col·laboració amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.
Un cop fet això, el text aprovat al ple suggereix establir un conveni de col·laboració amb l’oficina de l’amiant de la Generalitat marcant un pla d’actuació municipal amb el seu calendari per a la planificació de la seva retirada entre el 2023 i el 2028, tal i com indica la llei estatal de residus. A més, la Generalitat preveu una important línia de subvencions per aquest 2023 als ajuntaments que realitzin treballs de detecció i retirada del material.
La moció aprovada contempla una part fonamental: dotar de personal als serveis tècnics de l’Ajuntament per a impulsar la realització d’aquest cens i establir una línia d’ajuts municipals per donar suport a la retirada de l’amiant als edificis on els propietaris no disposin de les capacitats econòmiques per fer les tasques.
Unanimitat a la sala de plens
Gerard Corredera, regidor de Molins en Comú, ha recordat que l’amiant “té uns efectes molt nocius sobre la salut i provoca greus problemes per a les persones” i des del grup municipal defensen “la necessitat urgent de què l’Ajuntament comenci a treballar en l’eradicació del mateix”. La resta de grups municipals han acollit d’una manera molt positiva la proposta. El regidor d’ERC Arnau Pedrol ha argumentat que l’elaboració del pla “és necessària” perquè aquest material “és un problema greu de salut pública i cal erradicar-lo”. La moció, finalment ha estat aprovada de manera unànime al ple.
Un material cancerigen present a moltes edificacions
L’amiant és un producte mineral abundant a la natura que compta amb unes propietats excepcionals com la resistència a les altes temperatures, la bona qualitat aïllant o la durabilitat. Aquestes propietats han fet que l’amiant hagi estat utilitzat en múltiples aplicacions com ara la construcció i la indústria. Durant els anys 1965 i 1980 es va instal·lar amiant en moltes edificacions i actualment continua estant present en canalitzacions d’aigua, dipòsits o cisternes. L’amiant, però, és un material que té unes greus conseqüències per a la salut pública, ja que l’exposició a les fibres pot afectar els pulmons i provocar malalties com l’asbestosi i alguns tipus de càncer.
La Generalitat de Catalunya, en els últims anys, s’ha compromès amb la retirada d’aquest material, començant per l’elaboració d’un cens de l’amiant a Catalunya que es preveu tenir finalitzat aquest 2023. Amb aquest cens es preveu conèixer dimensió de l’afectació de l’amiant al territori per així procedir a les actuacions necessàries per eradicar-lo. A més, la Llei de residus i sòls contaminats obliga a tots els ajuntaments a tenir un cens d’instal·lacions i emplaçaments amb amiant, on s’ha d’incloure un calendari de planificació de la retirada.