• FES-TE SOCI ARA
Diumenge, 17 maig, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Aigua és Vida acusa l’AMB de privatitzar el servei d’aigua a Molins de Rei i set municipis més

Samar Elansari
20/05/2025
a Societat
EnviarCompartirTuitarEnviar

L’entitat denuncia que el fet de que l’AMB hagi aprovat de manera inicial la realització d’una concessió única per als vuit municipis durant 25 anys tanca la porta definitivament a la possibilitat a curt i mitjà termini d’una gestió directa i pública del servei.

Imatge de recurs d’una font de Molins de Rei // Arxiu

L’entitat Aigua és Vida ha alertat que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) vol privatitzar el servei d’aigua a Molins de Rei i set municipis més -Cervelló, Corbera de Llobregat, la Palma de Cervelló, Tiana, Sant Andreu de la Barca, Ripollet i Sant Cugat del Vallès-. El pla de l’AMB per al servei d’aigua en aquests municipis consisteix a impulsar una macroconcessió de 25 anys a través d’un concurs públic, que adjudicaria la gestió a una empresa privada. El resultat de l’estudi de viabilitat va ser aprovat pel Consell Metropolità el mes d’abril, i va comptar amb els vots favorables del PSC-CP, Junts per Catalunya, Vox, Compromís i altres formacions locals. Aquesta decisió, segons Aigua és Vida, descarta definitivament la possibilitat a curt i mitjà termini d’una gestió directa i pública del servei.

En aquest aspecte, l’entitat critica que l’AMB hauria ocultat un estudi propi elaborat l’any 2022 que concloïa que la gestió pública de l’aigua és entre un 7% i un 10% més econòmica i presenta millors resultats. D’acord amb la normativa vigent, abans d’escollir el model de gestió d’un servei públic, és obligatori comparar de forma objectiva les alternatives públiques i privades. Aigua és Vida considera greu que no s’hagi tingut en compte aquesta informació en la presa de decisions. En canvi, des del govern de l’AMB, van apuntar a la sessió plenària que aquest informe -al qual fa referència Aigua és Vida al seu comunicat- no era definitiu, de fet també ratificava la gestió indirecta com un bon model per aquest cas. 

La preocupació de l’entitat s’accentua pel fet que, mentre a la major part de l’àrea metropolitana el servei es presta a través d’un model mixt -amb l’empresa Aigües de Barcelona, on la participació pública és només del 15%-, la nova concessió planteja una gestió plenament privada. Aquesta privatització suposaria, segons Aigua és Vida, un pas enrere en la lluita per garantir el dret a l’aigua com a bé comú. Cal dir que els municipis afectats no poden ser integrats dins el model mixt d’Aigües de Barcelona per imperatiu legal. Una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) del 2020 ho impedeix. Aquesta empresa està controlada majoritàriament per actors privats: Agbar n’ostenta el 70% de la propietat, Caixabank el 15%, i l’AMB només el 15% restant, fet que limita notablement la capacitat de decisió pública.

Aigua és Vida defensa que hi ha alternatives viables de gestió pública dins del mateix territori metropolità. En municipis com Barberà del Vallès o El Prat de Llobregat, l’aigua és gestionada íntegrament per operadors públics. Segons l’entitat, aquests exemples demostren que és possible oferir un servei eficient, transparent i més assequible sense necessitat de concessions a empreses privades. A més, remarquen que les tarifes en aquests municipis són significativament més baixes: un 53% menys a Barberà del Vallès i un 35% menys a El Prat de Llobregat, en comparació amb les d’Aigües de Barcelona.

Gairebé els municipis afectats gestionen el servei a través d’una concessió

Els vuit municipis afectats es troben en una situació excepcional, ja que tots tenen els contractes de concessió del servei d’aigua finalitzats. Tots gestionen el servei de manera indirecta, excepte Ripollet, que ho fa mitjançant un contracte d’arrendament de serveis. A Molins de Rei, per exemple, el contracte amb Aqualia va finalitzar el 31 de desembre de 2023 i, per garantir el subministrament mentre es decidia el model del servei a l’AMB, es va signar un acord de continuïtat per un any prorrogable. 

El març de 2024, l’AMB va crear comissions mixtes amb els ajuntaments per gestionar el traspàs i analitzar les particularitats de cada municipi per decidir quin és el model més adient, si un públic gestionat per l’AMB o un privat gestionat a través d’una empresa concessionària. L’informe aprovat pel Consell Metropolità és fruit d’aquest treball conjunt entre l’AMB i els vuit ajuntaments, que han participat en la definició del model de gestió més adequat per a cada cas, concloent que la gestió privada és la més adient en aquest cas. Cal recordar que des del 2010 l’AMB és l’administració competent en el subministrament d’aigua als municipis metropolitans i és qui decideix el model de gestió, amb representació municipal dins l’òrgan de govern.

La licitació del servei arribarà al segon semestre de l’any

Després de l’aprovació per part del Consell Metropolità, l’estudi de viabilitat entra en una fase d’exposició pública durant 30 dies hàbils, període en què es poden presentar al·legacions. Un cop transcorregut aquest termini, l’AMB haurà de revisar i respondre les aportacions rebudes abans de portar l’estudi de nou al consell per a la seva aprovació definitiva. Paral·lelament, els ajuntaments implicats ja estan gestionant la finalització dels contractes vigents amb les empreses que actualment presten el servei d’aigua. Si l’estudi s’aprova de manera definitiva, l’AMB posarà en marxa el procés per aprovar els plecs de condicions de la nova licitació, prevista per al segon semestre d’aquest any. A partir d’aquí, s’obrirà un concurs conjunt per adjudicar el servei d’aigua als vuit municipis, i un cop escollida l’empresa adjudicatària, aquesta podrà començar a operar.

L’AMB defensa el model afirmant que permetrà oferir un nivell homogeni de qualitat a tots els municipis afectats, optimitzar costos i facilitar una resposta més eficient davant emergències. A més, destaquen que les tarifes i els plans d’inversió es dissenyaran segons les necessitats de cada localitat. Tot i això, durant el debat polític van aflorar discrepàncies entre els partits del govern metropolità —PSC, Junts, ERC i En Comú Podem—, amb els comuns i ERC votant en contra. 

Relacionats

Etiquetes: Aigua és vidaAMBservei d'aigua
EnviarCompartirTuitCompartir
La construcció dels primers pisos públics de fusta avança per entregar-se a finals d’any

La construcció dels primers pisos públics de fusta avança per entregar-se a finals d’any

15/04/2026
El periodista David Guerrero guanya el premi Bicimpuls per la seva tasca comunicativa en mobilitat en bicicleta

El periodista David Guerrero guanya el premi Bicimpuls per la seva tasca comunicativa en mobilitat en bicicleta

09/04/2026
Carpetada a l’aigua pública

Carpetada a l’aigua pública

18/01/2026
Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

17/12/2025
2024. L’any de l’aigua a Molins de Rei

El rebut de l’aigua pujarà un 3,3% a partir del 2026

16/12/2025
El bus urbà incorpora un nou vehicle elèctric

El bus urbà incorpora un nou vehicle elèctric

29/10/2025
Article següent
El molinenc Màxim Luna és nomenat portaveu de Joves d’Esquerra Unida

El molinenc Màxim Luna és nomenat portaveu de Joves d’Esquerra Unida

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

El Club Halterofília, l’associació de veïns del Canal i el Correllengua Agermanat guanyen els premis Caterina Casas
Cultura

El Club Halterofília, l’associació de veïns del Canal i el Correllengua Agermanat guanyen els premis Caterina Casas

Samar Elansari
16/05/2026
La Generalitat estudia relaxar les restriccions per la pesta porcina
Societat

La Generalitat estudia relaxar les restriccions per la pesta porcina

Samar Elansari
15/05/2026
Les famílies del Club Atletisme Molins denuncien falta de manteniment de l’espai d’entrenament
Societat

El govern sociocomú aposta per una zona d’atletisme a la Gravera

Samar Elansari
15/05/2026

VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa
VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa

Viu Molins de Rei
07/04/2026
Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Antonio Carmona (Renfe) diu que la nova represa de les obres de l’estació és la definitiva

07/05/2026
Els veïns dels barris de muntanya dubten de l’efectivitat del tancament de Collserola i el viuen amb relativa normalitat

Els veïns dels barris de muntanya dubten de l’efectivitat del tancament de Collserola i el viuen amb relativa normalitat

24/04/2026
Els carrers s’omplen de llibres, roses i cultura en un Sant Jordi marcat pel bon temps

Sortegem dotze llibres d’autors locals per la diada de Sant Jordi

22/04/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?