En un col·loqui organitzat per la CUP, diferents entitats han presentat problemes que han tingut per muntar activitats a la via pública o per desenvolupar les seves tasques al municipi. Els cupaires acusen el govern municipal de posar “pals a les rodes” i animen a les associacions a unir-se per fer públiques les seves queixes.

La pandèmia queda enrere, les ganes de sortir al carrer es multipliquen i les entitats tornen a organitzar actes al carrer. Tot i això, i en un intent de buscar l’equilibri amb el descans dels veïns; algunes entitats han patit petits xocs amb l’Ajuntament a l’hora de buscar localitzacions per fer activitats. Arran d’això, la CUP ha organitzat un col·loqui a la Graella de Can Coll on han demanat la creació “d’una normativa igualitària” perquè no hi hagi “entitats de primera i de segona”.
En el que també és el primer acte organitzat per la formació política després de la pandèmia, unes cinc entitats del municipi han exposat els entrebancs que han hagut d’eludir a l’hora de muntar actes o per desenvolupar les seves activitats en generals. Les associacions entenen la necessitat de descentralitzar els actes, que és el criteri bàsic amb el qual treballa el govern municipal, però també volen poder gaudir dels espais més cèntrics per atraure a més públic.
Fer públiques les queixes
Dues representants de Molins amb el Sàhara han recordat el cas del seu sopar solidari. Tot i haver demanat la plaça de la Llibertat amb setmanes d’antelació, el consistori els va suggerir traslladar-ho a un altre espai com la carpa del Parc de la Mariona perquè la setmana anterior ja s’havia fet la Mostra MolinsBdeGust al mateix espai. “Ens vam queixar a les xarxes i 15 minuts després ja teníem una reunió. Ens vam reivindicar i vam aconseguir el que volíem”, han explicat des de l’entitat, mentre conviden a la resta de col·lectius a fer públiques les seves queixes.
Hi ha estat d’acord l’Adrià, membre de l’Agrupa i del Sindicat d’Habitatge, que creu que seria una bona idea fer “un acte gran”, mentre ha manifestat que van tenir “moltes traves” per muntar el Ball de Carnaval aquest any. Aquest acte encara va estar condicionat per la covid. En tot això, el regidor de la CUP Marc Vives ha animat a les entitats a “fer soroll” i buscar agrupacions petites que es trobin en situacions similars.
Un dels membres de l’Ateneu Mulei volia assistir a l’acte, però al final no ha pogut per motius de salut, de manera que ha demanat a l’exregidor cupaire Carles Ros que traslladi les seves queixes. “Volien organitzar una festa de Sant Jordi. Van avisar amb mesos d’antelació, però els van dir que l’espai estava ocupat. Els van posar un mur per davant”, ha dit sense entrar en detalls, ja que no volia “parlar per ells”.

Davant les queixes, els militants de l’assemblea de la CUP han acusat el govern de facilitar l’organització d’actes a entitats més afins, mentre posen “pals a les rodes” a altres col·lectius. “Ells creuen que tenen un Molins viu. Però només entre les entitats que ells han volgut”, ha manifestat la també regidora, Estefania Castillo.
Com a solució, el tercer edil de la CUP Carles Corro ha proposat formalitzar aquest reglament per definir quins espais es poden utilitzar per a quin tipus d’activitats i amb quina freqüència: “Soc partidari de la diversificació de l’espai, però amb criteris”. Per altra banda, tem que fer un protocol formal es podria convertir en “la voluntat del govern per escrit”.
Falta d’espais per als col·lectius
Més enllà de l’ocupació de l’espai públic, en Dani, un representant dels Timbalers del Camell ha denunciat que no tenen un espai on assajar. “Necessitem un espai allunyat pel soroll. Ens han proposat l’antic edifici de la Loteria”. Aquest espai es preveu que, a llarg termini, es construeixi la nova comissaria de la Guàrdia Urbana, una notícia que l’ha sorprès.
Per últim, dues representants d’Enreda’t, l’associació que defensa els drets de les persones amb diversitat funcional, han manifestat la seva dificultat per trobar una seu estable. Segons la seva presidenta, Núria Gómez, munten les reunions dels seus membres a l’hotel Ibis i es reuneixen amb les famílies que atenen a bars i cafeteries, però els agradaria tenir un espai més “amb més caliu” pel pes emocional que la seva tasca té sobre les famílies. Demanen poder compartir espais amb altres entitats: “Sentim impotència. No ens sentim ajudats”.
Sobre això, Ros ha opinat que les entitats s’haurien d’agrupar a un lloc gran com el Foment i La Peni. Conscient de les dificultats estructurals dels edificis i de les lluites de les seves administracions per rehabilitar-los, els troba un espai ideal per crear “un hotel d’entitats”, sobretot aquelles vinculades amb la cultura.