La Fira Ecològica que durant anys s’ha situat al pati de Palau de Requesens ha passat a anomenar-se Fira de la Natura amb pocs canvis de contingut. L’horticultura casolana i el consum local es rellança davant una demanda creixent els darrers anys. Molts dels expositors s’han estrenat enguany.
Fa 162 anys, la Fira de la Candelera era una fira agrària on tots els productors de proximitat comerciaven els seus productes. Aquest concepte s’ha mantingut històricament a la part del planter i evoluciona en certa manera a la nova Fira de la Natura, que ha estat present al pati del Palau de Requesens a partir del que abans es coneixia com Fira Ecològica. Hi conviuen agricultors ecològics, membres de projectes d’horticultura i d’energies renovables, així com artesans del sector alimentari i botànic. Molts d’ells s’han estrenat aquest 2013 a la Fira de la Candelera buscant més difusió que no pas beneficis econòmics.
Una de les activitats que ha tingut lloc durant tot el cap de setmana és el taller d’horta i productes aromàtics destinat a un públic més familiar i sobretot als petits de la casa. “És important que els nens prenguin consciència de la natura en comptes de viure-hi d’esquenes” explicava l’Alexandre, educador ambiental encarregat del taller. A part d’aquestes, moltes activitats participatives per a tots els públics, com la d’un taller de cocció de ceràmica en 20 minuts ofert per Sergi Pahissa. Segons els organitzadors, ha rebut “molta acceptació”. Viu Molins de Rei ha parlat amb alguns dels expositors per conèixer millor la principal novetat de la 162a Fira de la Candelera.
Pagesos ecològics i de proximitat
La unió de diferents pagesos de Molins de Rei, Sant Vicenç dels Horts, Castellbisbal, Sant Boi de Llobregat i Torrelles de Llobregat posen a la venda els seus productes ecològics. És la quarta vegada que ho fan per la Candelera, reconeixen que en els darrers anys han tingut poques vendes i es queixen dels costos que suposa ser presents a la Fira. El lloguer de l’espai d’expositor, lamenten, “és molt car i suposa uns preus molt elevats”, el que fa més difícil treure rèdit de la seva activitat.
“Volíem trobar productors a qui comprar directament productes de proximitat, ecològics i de temporada” i va néixer la PACA, una xarxa de productor i consumidors agroalimentaris que veu injust el tracte entre proveïdores i consumidors, marcat per la presència dels intermediaris. A la PACA avui són 100 famílies que posen a la venda els seus productes amb el client de manera directa, i amb un preu pactat entre ambdues parts. Busquen trencar amb el mite, “ser ecològic no vol dir ser un producte de luxe”, i ho fan cuinant un menú a 10€. Ha estat la seva primera edició a la Fira de la Candelera però demanen més pes del sector ecològic. Creuen que cal “tornar a les arrels de la Fira” queantigament reunia un cop l’any als productors de la zona.
Expositors nous i veterans
Albert Puig, d’Ecospai, fabrica aïllant tèrmic per la construcció amb la cel·lulosa del paper de diari reciclat. La seva intenció és “combinar els avantatges del reciclatge i evitar l’ús de productes de poliuretà, contaminants i derivats del petroli”. Per l’Albert, la Fira de la Candelera és una oportunitat per introduir la població aquesta realitat tan poc present. “D’aquesta manera la gent és capaç de tocar el que fem”, convençut de que així ha estat ja que és el primer cop que ha exposat a la vila.
El German, en canvi, ja és un veterà al recinte firal. Enguany ha estat com a Neartecnic, una empresa instal·ladora d’energies renovables a Molins de Rei. Instal·la energia tèrmica, fotovoltaica i eòlica però actualment, de la que veu més sortida és de la biomassa. També crític amb uns preus de l’espai pels expositors que considera “injustos”, però el que valora més negativament és que les energies renovables “sempre han estat el futur però mai el present”.
Jardineria vertical i horts a casa
El projecte que representa Dani Lacueva, Babilon.cat, s’orienta en la jardineria vertical. Ha estat el seu primer cop a la Fira de la Candelera, després d’encetar la iniciativa al Papiol busca proximitat però també màxima difusió. “No esperem vendes sinó donar-nos a conèixer”, afirmava. La seva feina consisteix en vestir els edificis de verd amb diferents plantes. Això, segons explica Lacueva, permet un major estalvi energètic i una major qualitat de vida en nuclis urbans però el principal objectiu que té és projectar una dimensió social: coordinen infants amb gent gran per crear instal·lacions biodiverses per poder “recuperar el teixit verd de la ciutat, que tant s’ha perdut i tant necessitem”. A més de participar com expositors, la gent de Babilon.cat s’han encarregat amb altres associacions de fomentar el taller organitzat al pati de Palau i asseguren que estan molt satisfets del resultat.
Un altre objectiu és el que té el molinenc David Batlle amb Cultivemacasa.com: vol que tot habitatge pugui tenir un hort per molt petit que sigui. Per ell, “és una manera de tornar a la terra menjant cultius naturals”. Acaben de néixer a internet i ja han volgut ser presents a la fira del sector. Batlle veu la vila com una zona amb molta tradició per convidar a que tothom qui pugui tingui un espai natural a la seva llar. No esperava gaires vendes durant la Fira, però si “fer veure a la gent que pot cultivar les seves pròpies hortalisses”.