Els positius es quintupliquen en una setmana i la velocitat de transmissió del virus s’acosta al 4, també un màxim històric en tota la pandèmia. Tot i així, el nombre de morts continua a zero des de mitjans d’abril i només hi ha una persona ingressada.

La Covid-19 s’ha descontrolat a Molins de Rei i així ho reflecteixen els últims indicadors epidemiològics que el departament de Salut ha publicat aquest dijous i que fan referència a la setmana passada, la del 28 de juny al 4 de juliol. Les dades marquen màxims històrics que no s’havien vist fins ara al municipi en el transcurs de la pandèmia i que posen en alerta les autoritats sanitàries.
El risc de rebrot és el que més s’ha disparat. En una setmana ha passat de ser de 367 a 2.752 punts, el registre més alt de tota la pandèmia i molt per sobre del risc de rebrot que hi ha al conjunt de Catalunya i del Baix Llobregat, on aquest indicador és de 1.552 i 1.634 punts, respectivament.
De fet, la localitat és el segon municipi amb el risc de rebrot més alt de tota la comarca per darrer de Sant Just Desvern, que registra un risc de 2.767 punts. La resta de localitats del Baix Llobregat també es troben amb indicadors disparats que superen el miler, però cap arriba a les xifres d’aquests dos municipis.
Els casos positius també han augmentat exponencialment a Molins de Rei i, d’una setmana a una altra, s’han multiplicat per cinc, passant dels 29 casos als 156. Això ha fet que la velocitat de transmissió del virus –l’anomenada Rt– també s’acosti a un màxim històric: els 4 punts, ja que ara és de 3,91.
Molins de Rei, en risc molt alt
Les males xifres també tenen afectació en la incidència acumulada, que recull el nombre de casos nous que hi ha hagut durant les dues setmanes anteriors i que permet estimar quantes persones poden encomanar la malaltia en un moment determinat. Aquesta dada, que és clau per albirar el futur de la pandèmia, també arriba a un màxim històric: els 703,64 casos per cada 100.000 habitants.
De fet, el ministeri de Sanitat i el Centre europeu per al control de malalties determinen que un territori que tingui més de 150 casos per cada 10.000 habitants es troba en risc alt o molt alt.
Els efectes del cribratge massiu
L’augment de casos positius i del risc de rebrot associat coincideix la setmana en què Salut ha organitzat d’urgència un cribratge massiu per a menors de 30 anys al municipi arran de l’augment de contagis, especialment entre els més joves, que són el col·lectiu menys vacunat i entre els quals els contagis ja s’havien començat a disparar fa dues setmanes.
Tot i que la Generalitat a hores d’ara encara no ha fet públics els resultats dels testos que es van fer a 216 joves dissabte passat a la Federació Obrera, els indicadors publicats aquest dijous sí que reflecteixen un augment de proves PCR al municipi durant aquest període. En xifres, del 28 de juny al 4 de juliol, s’han fet 1.086 proves diagnòstiques, 773 més que la setmana anterior. D’aquestes, 711 han estat proves PCR i 375 tests d’antígens.
28 anys, la mitjana d’edat dels contagiats
Les dades de Salut també reflecteixen que les persones contagiades són les més joves, que per edat són les que encara tenen menys dosis de la vacuna. De fet, la mitjana d’edat de les persones contagiades és de 28 anys i la majoria són dones.
Tot i que els contagis s’hagin quintuplicat en set dies i el risc de rebrot marqui un màxim històric al municipi, els indicadors no reflecteixen cap defunció a causa del virus, però sí una persona ingressada.
Només la meitat de molinencs té la vacunació completa
Les dades també preocupen perquè a hores d’ara la xifra de molinencs amb la vacunació completa arriba al 50%. Per tant, encara hi ha la meitat de la població que no està totalment protegida davant el virus, tot i que també cal dir que el 70% de molinencs ja disposen de la primera dosi.
De fet, si s’observen les xifres que mostra el mapa del Biocomsc de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), elaborat pel molinenc Toni Sanclement i que recull dades de vacunació més recents, a l’àrea bàsica de Salut de Molins de Rei -que també inclou El Papiol- la xifra de vacunats amb la primera dosi ja és de 17.938 persones i de 12.656 amb la segona.
En percentatge això suposa que actualment un 59,01% de la població de Molins de Rei i El Papiol ja ha rebut la primera punxada i que un 41,63% té les dues. Les dones són el col·lectiu més vacunat perquè, en tenir més esperança de vida, també són més nombroses: 9.568 han rebut una dosi i 6.978 les dues. En el cas dels homes, 8.370 tenen la primera punxada i 6.978 la segona.
Segons un altre mapa del Biocomsc que distribueix les dades per comarques, al Baix Llobregat actualment hi ha 479.751 persones amb la primera dosi, el que suposa un 57,74% de població. En el cas de la segona, hi ha 333.883 persones que ja l’han rebuda i que representen un 40,19% del total.
Més comentat 4