Tota l’oposició vota en contra dels comptes de la sociovergència, marcant distàncies amb l’executiu local.
El debat del pressupost municipal per a l’any 2023, realitzat en un ple municipal extraordinari a poc més de quatre mesos de les pròximes eleccions municipals, va resultar una mica previsible. El govern municipal no es va mostrar flexible, centrat a complir alguns dels projectes d’un mandat marcat per la pandèmia i la crisi generada per la guerra Ucraïna. Per la seva banda, l’oposició va defensar els seus punts de vista marcant diferències amb la sociovergència. I en veure que les seves propostes no eren acceptades, va decidir votar en contra. Cap concessió entre uns i altres.
Amb tot, el pressupost de l’Ajuntament d’aquest any, que arriba als 35,6 milions d’euros, quantitat similar a la de l’any passat, va ser aprovat amb els únics vots a favor del PSC i Junts per Molins. ERC, CUP, Molins en Comú, Molins Camina Podem i Ciutadans, formació que no va intervenir ni per presentar una proposta en el debat més important de l’any, van votar en contra.
“Està pensat per donar resposta a la crisi energètica i millorar els serveis”, va dir el regidor d’Hisenda, Jordi Ensenyat, per començar el debat. Va ser el membre de Junts per Molins l’encarregat de defensar els pressupostos, que tot feia preveure que s’aprovarien ja que el govern ostenta majoria absoluta. En l’àmbit d’inversions, Ensenyat va enumerar projectes com les tasques prèvies a la construcció de la nova residència, la reforma de l’àmbit del Molí i el nou parc Pont de la Cadena. També va destacar l’augment de la partida del Pla Local d’Adaptació al Canvi Climàtic (PLACC), dotat amb 439.000 euros, un 48% més que l’any passat.
ERC no comparteix el model de pressupost
Des de l’oposició es va agrair el to d’Ensenyat en les converses prèvies. Però la cortesia va donar pas a la discrepància política. Cristina Rodríguez, regidora d’ERC, va avisar que algunes partides del pressupost són “mínimes i fictícies”. En certs àmbits, l’executiu local aposta per deixar algunes parts del pressupost poc o gens remunerades per després, al llarg de l’any, anar decidint la seva assignació amb ampliacions en funció de com va el curs. “És millor dotar les partides en funció de les necessitats”, va defensar Ensenyat. Aquesta estratègia es va començar a adoptar de manera molt clara amb la crisi de la covid i ara continua amb els efectes generats per la guerra a Ucraïna.
A més, Rodríguez va dir que la planta baixa del Molí i l’edifici C, que en un principi han de ser un espai expositiu i un centre destinat al jovent, s’estan portant a terme “sense tenir clar” els projectes. D’altra banda, els republicans també van reiterar que no comparteixen el model de reforma del parc Pont de la Cadena, envoltat de polèmica per la falta d’un aparcament soterrat entre altres aspectes. Joaquim Llort, també d’ERC, va recordar que durant els últims anys havien mantingut una “política constructiva” respecte al govern però va sentenciar que “no comparteixen” el model de pressupost.
La CUP exposa un model fiscal “anticapitalista”
La CUP va obrir el seu torn amb alguns clàssics que s’han escoltat en moltes ocasions al plenari: disposar de més informació i amb més temps, impulsar de forma decidida la tarifació social -qui menys té paga menys pel servei; i qui més té paga més- i debatre conjuntament els pressupostos i les ordenances fiscals. Les seves propostes pels pressupostos es resumien en cinc eixos: salvar la pèrdua del poder adquisitiu dels treballadors municipals, menor dependència dels romanents, fer un pla de xoc en habitatge i serveis socials, fer més accions en l’àmbit climàtic i municipalitzar serveis.
“Som anticapitalistes. El nostre model de fiscalitat és diferent”, va resumir el regidor cupaire Marc Vives, que també va reclamar “participació real” de la ciutadania en els comptes municipals més enllà dels pressupostos de barris i millorar les condicions de treball de les professionals del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD).
Els comuns titllen de “maquillatge” les inversions contra el canvi climàtic

Des del comuns es va titllar de “maquillatge” les inversions del PLACC. El regidor de Molins en Comú, Gerard Corredera, va dir que la majoria d’inversions són en plaques fotovoltaiques que ja compten amb ajuts d’altres administracions. “Diuen que tenen voluntat de fer un pla d’arbrat i un pla de clavegueram, però el pressupost no diu això”, va etzibar. Ensenyat va respondre que “no només es fa una cosa” i va enumerar actuacions com auditories energètiques o instal·lacions de llums led, entre altres. Corredera va citar la comunitat ciutadana local d’energia del Prat de Llobregat com a exemple a seguir.
Miguel Ángel Pozo, del mateix espai polític però en un altre partit (Molins Camina Podem), va proposar ajuts en material escolar i que els alumnes que passen de sisè als instituts tinguin ajudes pel menjador, evitant que quedin penjats. També va demanar explicacions per la desaparició d’algunes partides de mobilitat sostenible i va avisar que el pròxim govern municipal no tindria “gaire marge” amb aquests pressupostos.