• FES-TE SOCI ARA
Divendres, 24 juliol, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI
En col·laboració amb

L’Ocell de Foc dona suport gratuït a joves amb malestar emocional

Jordi Julià Serra
25/01/2024 - 16:48
a Societat, VIU Empresa
EnviarCompartirTuitarEnviar

13 municipis del Baix Llobregat formen part del tercer nucli a la comarca del pla Ocell de Foc, una iniciativa del programa d’Economia Social de la Generalitat de Catalunya que dona suport gratuït als joves amb malestar emocional. Els joves que tinguin algun problema de salut mental rebran suport especialitzat, i es faran desenes d’activitats fins al 2025.

Ocell de Foc - Programa Atenció Integral a Joves. Imatge de fons d'un noi amb els ulls tancats.
Cartell del programa ‘Ocell de Foc’ // @ocelldefoc_culturabaix

Si un jove se sent malament anímicament, a més de recórrer al Centre d’Atenció Primària (CAP), també podrà fer-ho en altres llocs. Gràcies al programa Ocell de Foc, impulsat pel departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, es multipliquen els punts d’accés a suport per superar aquests moments tan difícils. Al Baix Llobregat hi havia dues iniciatives que venien aplicant l’Ocell de Foc, i ara se n’ha sumat una tercera: @ocelldefoc_culturabaix.

Gràcies a aquesta tercera iniciativa que aplica el pla finançat pel govern català, els joves de 16 a 30 anys podran rebre suport de forma totalment gratuïta en un nou punt: el carrer Jacint Verdaguer, 100, de Molins de Rei (seu de La Casa Urbana, l’entitat guia de l’ @ocelldefoc_culturabaix ). En aquest punt de trobada els acolliran i els ajudaran. Ja sigui un malestar emocional, o bé problemes de salut mental, tindran algú que els escoltarà i els ajudarà a superar-ho. Aquest no seria precisament el primer lloc en què es pensaria per anar si un jove té algun problema d’aquest tipus, però aquesta és precisament la gràcia del pla @ocelldefoc_culturabaix : acostar-se el màxim possible als joves, arribant-hi de formes que no serien possibles d’una altra manera.

Evidentment, el Centre d’Atenció Primària (CAP) és el punt de referència per a qualsevol malaltia de salut mental. Però la idea és tenir una altra via d’entrada, amb què els nois i noies se sentin més còmodes. «La bata blanca pot tirar enrere a algú per obrir-se a explicar els seus problemes», reconeix Sandra Renau, tècnica del programa @ocelldefoc_culturabaix , en declaracions a Viu Molins de Rei.

View this post on Instagram

A post shared by OCELL DE FOC CULTURA JOVE DEL BAIX LLOBREGAT (@ocelldefoc_culturabaix)

La dansa, activitat principal de La Casa Urbana, és un entorn més relaxat, en què ni són professors ni metges els que estan en contacte amb els joves, i això ha ajudat a que molts alumnes s’obrin a explicar les seves preocupacions. «Els joves ens ho expliquen, perquè es troben com a casa. Senten la confiança de poder explicar el que senten amb molta llibertat», explica Renau, que també és presidenta de La Casa Urbana. De fet, des de la pandèmia han notat un augment molt gran de problemes de salut mental entre els seus alumnes: «Estan afectats, més aïllats, els costa participar, i de fet hem hagut de canviar la manera en què els hem de tractar», comenta Renau.

Curiosament, a La Casa Urbana ja havien començat a fer tallers sobre salut mental per iniciativa pròpia, abans de formar part de l’ @ocelldefoc_culturabaix . «Era un tema que ens preocupava, i per això vam començar a fer xerrades», recorda Renau, que va organitzar xerrades de prevenció del suïcidi o de trastorns de la conducta alimentària.

Servei a 13 municipis

Així doncs, s’obre una nova porta d’accés als joves. En funció de cada cas, poden donar-los accés a les teràpies grupals que es fan o també a les teràpies individuals i personalitzades, posant-los en contacte amb psicòlegs associats si és necessari. Tot, completament gratuït, sempre que tinguin entre 16 i 30 anys. Se’n poden beneficiar no només els joves de Molins de Rei, sinó també de 12 municipis més del Baix Llobregat als quals aquesta iniciativa del pla @ocelldefoc_culturabaix dona cobertura.

A més, no ho faran sols. Si bé La Casa Urbana és l’entitat guia de l’Ocell de Foc, té una sèrie d’entitats sentinella que ajuden a fer arribar el pla a més gent. Són Gueopic (de suport a les persones amb dificultat comunicativa), ACOSU (del taller ocupacional Alba per a persones amb diversitat funcional), Virolai (del col·legi amb el mateix nom) i Prosceni (dedicada a l’audiovisual i les arts escèniques). Totes aquestes entitats també organitzaran activitats, i al mateix temps seran una altra porta d’entrada per escoltar les problemàtiques dels joves.

View this post on Instagram

A post shared by OCELL DE FOC CULTURA JOVE DEL BAIX LLOBREGAT (@ocelldefoc_culturabaix)

La cultura com a eix vertebrador

L’existència d’un espai com a punt de trobada de la salut mental és només la punta de l’iceberg d’un ambiciós programa d’activitats que han preparat fins al 2025. L’ @ocelldefoc_culturabaix organitzarà tot tipus d’activitats per promoure la salut mental des d’àmbits molt diversos. Totes tenen en comú que volen «fomentar la il·lusió i la motivació dels joves, que trobin un sentit a la vida», detalla Moisés Rojo, director del projecte @ocelldefoc_culturabaix

L’ @ocelldefoc_culturabaix ha hagut de fer tot un projecte que es presenta per a la seva aprovació a la Generalitat de Catalunya, que és qui promou els diferents nuclis de l’Ocell de Foc a través del seu programa d’Economia Social. El projecte @ocelldefoc_culturabaix que ha rebut el vist-i-plau per tirar endavant posa el focus en la cultura com a instrument per fomentar la salut mental. «És el nostre tret diferencial», apunta Moisés Rojo.

La seva proposta és organitzar activitats «que impactin, que cridin l’atenció i que arribin a molta gent». Al mateix temps, busquen la inclusió, barrejant entitats molt focalitzades en el treball amb persones amb diversitat funcional com són ACOSU i Gueopic, amb d’altres d’un àmbit més general. «Hem de normalitzar-ho i incloure a tothom», comenta Rojo.

Si bé la cultura serà el pal de paller de l’ @ocelldefoc_culturabaix, també hi haurà una presència destacada de l’esport i l’oci dins les activitats que organitzaran i que detallaran properament. Pensen en gran, i per exemple hi haurà un taller amb La Fura dels Baus o col·laboracions amb celebritats del cine i la música. Algunes d’elles ja s’han començat a fer, però el gruix es farà en els propers mesos, fins a l’octubre del 2025.

Relacionats

Etiquetes: Ocell de Focsalut mental
EnviarCompartirTuitCompartir
Alumnes en una aula de l'institut Lluís de Requesens // Arxiu -- Jordi Julià

L’Ajuntament posa en marxa tallers de benestar emocional a instituts i centres educatius

21/12/2022
El Centre Cívic Riera Bonet posa el focus en la salut emocional de les persones grans

El Centre Cívic Riera Bonet posa el focus en la salut emocional de les persones grans

04/11/2022

L’Ajuntament comença a treballar en el segon pla de salut

16/12/2021
El CAP edita uns vídeos informatius amb consells de salut

El CAP edita uns vídeos informatius amb consells de salut

21/05/2020

El primer Pla de Salut de Molins de Rei incideix en la prevenció

26/01/2017
Article següent
Veïns de la Riera Bonet denuncien que l’Ajuntament té pendent un pla d’urbanització des de fa 30 anys

L’Ajuntament salda un deute històric amb la Riera Bonet després de tres dècades d'espera

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Economia

Veolia guanya els criteris econòmics del concurs per gestionar el servei d’aigua a Molins de Rei i set municipis més

Samar Elansari
23/07/2026
L’exposició ‘Camins 1907-2026’ repassa més d’un segle de tradició ciclista a Molins de Rei
Cultura

L’exposició ‘Camins 1907-2026’ repassa més d’un segle de tradició ciclista a Molins de Rei

Samar Elansari
22/07/2026
Un incendi crema 800 metres quadrats de canyes al costat del parc del Baix Llobregat
Societat

Un incendi crema 800 metres quadrats de canyes al costat del parc del Baix Llobregat

Samar ElansariI1 Altres
22/07/2026

VIU Empresa

piscina municipal
VIU Empresa

Sis consells per protegir-se de la calor i gaudir de l’estiu amb seguretat

Viu Molins de Rei
22/07/2026
Els Préstecs Emancipació s’amplien fins als 40 anys per facilitar la compra del primer habitatge
VIU Empresa

Els Préstecs Emancipació s’amplien fins als 40 anys per facilitar la compra del primer habitatge

Viu Molins de Rei
17/07/2026
Refugis climàtics: els espais on protegir-se de la calor a Molins de Rei
VIU Empresa

Refugis climàtics: els espais on protegir-se de la calor a Molins de Rei

Viu Molins de Rei
15/07/2026

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Xavi Paz tornarà a ser el candidat del PSC i vol aprofundir en un pacte progressista

Xavi Paz tornarà a ser el candidat del PSC i vol aprofundir en un pacte progressista

10/07/2026
El parc Pont de la Cadena per fi comença a florir, però segueix amb desperfectes

El parc Pont de la Cadena per fi comença a florir, però segueix amb desperfectes

25/05/2026

Antonio Carmona (Renfe) diu que la nova represa de les obres de l’estació és la definitiva

07/05/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Not enough quota to unlock this post
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?