Les Zones d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del delta del Llobregat s’han ampliat de 935 a 2.407 hectàrees. La nova part protegida en l`àmbit mediambiental inclou tot l’entorn del riu Llobregat des de la desembocadura fins arribar al pont de Molins de Rei, afegint també els aiguamolls.

La Generalitat de Catalunya ha aprovat, just abans que es produís el canvi de govern, l’ampliació de les Zones d’Especial Protecció per les Aus (ZEPA) del delta del Llobregat en més d’un miler i mig d’hectàrees, passant de les 935 que hi havia fins a les 2.407 actuals. Els nous espais protegits inclouen la llera del riu Llobregat fins a arribar tot just al pont de Molins de Rei, que exerceix com a límit dels nous espais catalogats com a ZEPA.
Els marges protegits a banda i banda del riu també inclouen els aiguamolls de Molins de Rei, en un estat deplorable i pendents del projecte d’ús d’aigua regenerada que els ha de fer reviure. A partir d’ara tindran consideració comunitària, almenys pel que fa a la conservació de les aus que hi viuen allà. Els ecologistes havien reclamat que la protecció anés més enllà del pont de la N-340, arribant també a l’àmbit més proper a El Papiol, però les seves al·legacions no han estat considerades.
Fins aquest moment, la zona protegida es concentrava als termes municipals d’El Prat de Llobregat, Gavà i Viladecans. Ara, amb la modificació, s’adhereixen diferents àmbits d’una desena de municipis del Baix Llobregat, amb una part important a l’altura de Sant Boi i tots els voltants del riu fins a arribar a Molins de Rei passant per Sant Joan Despí, Santa Coloma de Cervelló, Sant Feliu de Llobregat i Sant Vicenç dels Horts.

La decisió de la Generalitat, en la que s’ha estat treballant durant més de dos anys, pretén donar resposta a les exigències de la Unió Europea, que manté obert un expedient a Espanya per la insuficient protecció dels espais naturals del delta del Llobregat, concretament per l’incompliment dels compromisos adquirits per compensar l’impacte en l’ecosistema l’aeroport i del port de Barcelona fa més de vint anys. En aquest sentit, la nova zona ZEPA també incorpora una ampliació de la LIC (Lloc d’Importància Comunitària), a més de desplegar diverses mesures i polítiques que ajudin a reforçar la protecció de l’àrea.
Ecologistes satisfets, pagesos irritats
La decisió de la Generalitat d’ampliar les zones ZEPA ha estat rebuda de manera positiva entre les principals entitats ecologistes de la zona. La plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, que agrupa diverses associacions de la comarca, fa una valoració positiva de la mesura, però manifesten que “és insuficient”. Consideren que la nova delimitació no inclou tots els espais proposats durant el període d’al·legacions, un punt que consideren un pas important en la protecció dels hàbitats i les aus, així com en la lluita contra la pèrdua de biodiversitat.
Amb tot, també apunten que l’acord de govern no preveu l’anàlisi d’afectacions agràries, un estudi que titllen de “necessari” per poder avaluar l’impacte sobre els espais agraris i determinar de quina manera es pot compatibilitzar l’activitat agrària existent al delta amb la protecció de les aus. De fet, diuen que aquesta anàlisi “és indispensable” per garantir que la protecció ambiental no entri en conflicte amb les activitats agrícoles de la zona.
És aquest aspecte el que més preocupa als pagesos i als sectors amb activitat econòmica agrícola en terrenys que passen a tenir consideració de zona ZEPA. El sindicat Unió de Pagesos ho portarà a la justícia en considerar la proposta il·legal, a més de ser “un nou menyspreu a la pagesia que condiciona negativament l’activitat agrícola al Baix Llobregat”.
En la mateixa línia, el president de l’Institut Agrícola de Sant Isidre, Baldiri Ros, critica que és “una decisió errònia i altament perjudicial per a l’economia de l’àrea metropolitana, que condemna la subsistència del sector agroalimentari i impedeix desenvolupar infraestructures imprescindibles”. Ho diu en referència als problemes que es poden trobar els pagesos per construir, per exemple, hivernacles.
Foment del Treball, per la seva banda, ho considera una jugada per torpedinar els plans d’ampliació de l’aeroport d’El Prat, ja que protegeix les zones que en algun moment Aena va suggerir com a possibles compensacions ambientals a la destrucció de la Ricarda per ampliar la tercera pista. La patronal ja ha dit que presentarà un recurs judicial contra l’aprovació de les zones ZEPA fetes pel govern de Pere Aragonès en el temps de descompte.