• FES-TE SOCI ARA
Dilluns, 20 abril, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Homes per la Igualtat reclama espais de reeducació per erradicar la violència masclista

Samar Elansari
26/11/2024
a Societat
EnviarCompartirTuitarEnviar

La xerrada es va desenvolupar a la Federació Obrera. Durant la sessió es van abordar diversos temes com la responsabilitat dels homes en la violència masclista i les diferents estratègies que es poden desenvolupar per erradicar-la.

Imatge del ponent, Aharón Fernandez, durant la xerrada a la sala d'actes de la Federació Obrera.
Aharon Fernández va fer un repàs sobre les diferens estratègies que es poden dur a terme per erradicar la violència // Ajuntament de Molins de Rei

La Federació Obrera va ser l’escenari, la setmana passada, d’una xerrada que abordava una qüestió clau en la lluita contra les violències masclistes: quin paper poden jugar els homes en aquest combat? Organitzada per l’Associació d’Homes per la Igualtat i contra la Violència de Gènere (AHIGE), l’activitat va convidar els assistents a reflexionar sobre com es construeixen les masculinitats sota el sistema patriarcal i a explorar vies per erradicar les violències masclistes des de la implicació masculina. A la sala, on amb prou feines hi havia 10 persones, es va remarcar la importància d’implicar als homes. De fet, només cal veure la xifra d’assistents per adonar-se que, en general, els homes no entenen la violència masclista com una xacra de la qual en formen part.

La problemàtica al voltant dels homes i la violència masclista és una qüestió estructural que es deriva de la societat patriarcal. Segons dades del Ministeri d’Igualtat, el 99,6% de les agressions sexuals són comeses per homes, la qual cosa evidencia un problema social profund que no pot ser ignorat. Tal com va subratllar el ponent Aharon Fernández Cuadrado, això no implica que tots els homes siguin agressors, però sí que assenyala que els homes són els potencials violadors, fet que requereix un exercici de responsabilitat col·lectiva i individual per abordar aquesta xacra.

Educar els homes per erradicar la violència

Un punt destacat en la xerrada va ser la necessitat de transformar la resposta a la violència. Actualment, els protocols judicials contra la violència masclista se centren en una justícia restaurativa que busca rehabilitar l’agressor més que no pas aplicar mesures exclusivament punitives. Segons Fernández, és imprescindible treballar en l’educació dels homes des de totes les perspectives: des de la formació dels infants per prevenir conductes masclistes fins a la reeducació d’aquells que ja han exercit violència. En aquest sentit, va criticar durament la manca d’espais destinats a la reeducació, ja que “es considera que aquests programes són essencials per reduir la reincidència i avançar cap a una societat més justa i igualitària”. Els pocs espais que existeixen són insuficients per cobrir una necessitat que, segons va destacar, és estructural i urgent.

Fernández també va matissar que cal replantejar la manera com s’intenta educar els joves, especialment davant l’impacte dels discursos d’odi antifeministes que proliferen a les xarxes socials. Aquestes narratives, sovint impregnades de racisme i misogínia, “dificulten que les xerrades als instituts aconsegueixin l’impacte esperat”. En aquest sentit, va matissar la necessitat d’un abordatge integral que no només contempli la prevenció des de l’educació infantil, sinó que també garanteixi recursos suficients per reeducar els homes que ja han caigut en conductes violentes.

Finalment, es va posar èmfasi en el moment clau que va suposar la quarta onada del feminisme, especialment arran del cas de “La Manada” a Pamplona el 2016, que va portar el debat sobre el consentiment al centre de l’agenda pública. Tot i això, Fernández va remarcar que la lluita contra el masclisme és complexa perquè “és inherent a les estructures socials actuals”. Aquesta realitat exigeix un compromís ferm per avançar en la reeducació dels homes i en la conscienciació social, amb l’objectiu d’eradicar un problema que, més enllà de les xifres, és profundament arrelat al sistema patriarcal.

Conscienciar sobre la responsabilitat dels homes

La xerrada, impartida per Aharon Fernández Cuadrado, membre de l’entitat Homes Igualitaris i d’AHIGE Catalunya, va girar al voltant de tres grans eixos: el treball personal, la intervenció social i la investigació, i l’activisme social i polític. Aquesta triple perspectiva pretén fomentar un canvi profund en el rol tradicional que sovint han assumit els homes, amb l’objectiu de desmuntar les estructures de poder que perpetuen les desigualtats de gènere.

Homes Igualitaris, fundada el 2008 i adherida a AHIGE, que va néixer l’any 2001, forma part d’un moviment d’homes per la igualtat que treballa en sintonia amb els objectius del feminisme. Aquesta xarxa busca no només conscienciar sobre la responsabilitat dels homes en la lluita contra la violència masclista, sinó també oferir suport a altres moviments socials que apunten cap a una societat més justa i equitativa.

Què és la violència de gènere?

La violència de gènere és un tipus de violència exercida sobre les dones per part d’homes amb qui han tingut o tenen una relació afectiva, ja sigui com a parella o exparella. L’objectiu de l’agressor és causar dany i aconseguir el control sobre la dona, de manera que aquesta violència es produeix de manera continuada en el temps i sistemàtica en la forma, com a part d’una mateixa estratègia. Segons l’Institut de la Dona, a Espanya existeixen dos termes diferenciats per referir-se a la violència dels homes contra les dones. Aquesta distinció es basa en els efectes penals que té cadascun dels casos, ja que a efectes jurídics la violència masclista i la violència de gènere no són equivalents.

La violència de gènere es refereix a la violència exercida per la parella o exparella i en canvi, la violència masclista inclou qualsevol tipus de violència contra les dones, ja sigui per part de la parella, exparella, coneguts, familiars o desconeguts ambdós tipus de violència reconeguts per diferents lleis orgàniques i el codi penal. És a dir, a l’Estat espanyol es reconeix legalment que existeix un tipus de violència específica cap a les dones pel fet de ser dones. Aquesta realitat es fonamenta en les dades, que en confirmen l’existència i la gravetat.

Relacionats

Etiquetes: 25N
EnviarCompartirTuitCompartir
Butlletí | La ‘Sagrada Residència’

L’Ajuntament reivindica el 25N amb microteatre sobre les violències subtils en diferents àmbits

24/11/2025
Una marxa de torxes clama contra totes les formes de violència masclista

Una marxa de torxes clama contra totes les formes de violència masclista

26/11/2024
Butlletí | La ‘Sagrada Residència’

L’Ajuntament reivindica el 25N amb teatre, tallers i altres activitats

18/11/2024
L’Ajuntament organitza tallers per implicar els homes en l’eliminació de la violència masclista

L’Ajuntament organitza tallers per implicar els homes en l’eliminació de la violència masclista

15/11/2024
Una mostra fotogràfica revela les diverses cares de la violència masclista arreu del món

Una mostra fotogràfica revela les diverses cares de la violència masclista arreu del món

12/11/2024
Molins Feminista i les Heures ‘incendien’ els carrers amb la marxa de torxes contra la violència masclista

El Moviment Feminista de Molins marxarà amb torxes contra la violència masclista

17/11/2023
Article següent
Una marxa de torxes clama contra totes les formes de violència masclista

Una marxa de torxes clama contra totes les formes de violència masclista

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Rosa Vendrell demana a l’Ajuntament “dignificar” la memòria de Margarida Xirgu
Cultura

Rosa Vendrell demana a l’Ajuntament “dignificar” la memòria de Margarida Xirgu

Samar Elansari
17/04/2026
El polígon del Pla acollirà un nou centre de dades d’una vintena que es volen instal·lar a Catalunya
Economia

El polígon del Pla acollirà un nou centre de dades d’una vintena que es volen instal·lar a Catalunya

Samar Elansari
17/04/2026
Lluís Carrasco rescata la memòria de Badia del Vallès a la novel·la “Cor de formigó, ànima de lluita”
Cultura

Lluís Carrasco rescata la memòria de Badia del Vallès a la novel·la “Cor de formigó, ànima de lluita”

Samar Elansari
17/04/2026

VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa
VIU Empresa

Les neteges tècniques industrials guanyen pes en una indústria cada cop més complexa

Viu Molins de Rei
07/04/2026
Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Molins de Rei supera els 27.000 habitants el 2025

Molins de Rei supera els 27.000 habitants el 2025

10/04/2026
Una auditoria acredita les mancances en el servei de neteja i recollida de residus

Una auditoria acredita les mancances en el servei de neteja i recollida de residus

08/03/2026

El nou pla urbanístic metropolità preveu millors connexions amb Quatre Camins i Sant Cugat

27/02/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?