L’entitat fa un any i mig que treballa en la construcció d’un jardí botànic, que està situat en uns terrenys al costat de la masia de Can Vilagut i que vol ser un espai didàctic obert a la ciutadania i als grups escolars a partir del curs vinent. De moment estan acabant de plantar espècies i fan una crida a apadrinar exemplars.

Des de fa més d’una dècada, Viu Molins de Rei exerceix d’altaveu del teixit associatiu. Si vols ajudar a continuar amb aquesta tasca, fes-te soci del diari.
Molins de Rei tindrà un jardí botànic a partir del curs vinent. El CEM, el Centre d’Excursionista Molins de Rei, n’està construint un al costat de la masia de Can Vilagut amb l’objectiu de donar a conèixer la flora característica de Collserola. Fa un any i mig que treballen en el projecte i, tot i que la pandèmia els va fer aturar durant quatre mesos, tenen el jardí botànic força avançat i preveuen obrir portes a la tardor.
De moment, ja hi han plantat una cinquantena d’arbres, tant fruiters com de bosc, una vuitantena d’arbustos, i plantes tan aromàtiques com de cuina i medicinals. La riquesa, però, es troba sobretot en la varietat dels exemplars, ja que hi ha entre 25 i 30 espècies diferents d’arbres, 60 espècies diferents d’arbustos i 30 espècies diferents de plantes.
“Volem que hi hagi molta riquesa i que la gent pugui identificar tota aquesta flora quan surti a caminar pel territori”, explica en Marià Caimo, vocal de Medi Ambient del CEM i un dels artífex del projecte. De fet, la vocació pedagògica i didàctica de la iniciativa és ben patent: cada exemplar va acompanyat de cartells en pedra que indiquen el nom de l’espècie, tant en català com la denominació llatina, que és la comuna en el món de la botànica.

Plantes silvestres i autòctones
En l’apartat de plantes de cuina destaquen el julivert, el boixac i l’alfàbrega, i en la secció de plantes aromàtiques la farigola i la menta, entre d’altres. Pel que fa a les espècies de plantes medicinals hi ha camamilla, aloe vera, all bord i espígol. De fet, el jardí botànic també compta amb plantes medicinals que, tot i ser autòctones, costen de trobar com el Cap d’Ase, una espècie que es pot confondre amb l’espígol, ja que és del mateix gènere.
La intenció de Caimo i de la resta de membres del CEM que s’encarreguen del projecte és que l’espai botànic compti sobretot amb espècies silvestres que siguin autòctones i que també siguin perennes. Pel que fa a arbres, el botànic ja té oliveres, ametllers, llimoners, també amb un cedre i un om.
Prop d’una desena de voluntaris de l’entitat amb l’ajuda d’un grup d’alumnes de l’institut Bernat El Ferrer s’han encarregat d’anar plantant tota aquesta flora en uns terrenys de 2.000 metres quadrats cedits per la masia de Can Vilagut, i que abans es feien servir com a camp d’ametllers.

El president del CEM, Llorenç de Diego, agraeix la predisposició de la masia, així com d’altres col·lectius que s’han implicat en el projecte: “Hem rebut ajuda de molta gent, que s’ha engrescat en una iniciativa que vol ser gratuïta i didàctica”.
De fet, l’espai també compta amb unes grades –que s’han fet amb bigues de Can Coll– perquè qui visiti l’espai pugui seure-hi a escoltar les explicacions que es faran de les espècies: “Volem fer visites guiades i anar ensenyant el jardí”, diu De Diego, que explica que la intenció és obrir el botànic no només a grups escolars, sinó també a entitats i a persones a títol individual.
A banda de la flora i dels arbres, l’espai també vol ser un reflex de la fauna que hi ha al territori, sobretot pel que fa a insectes. Per això, des del CEM s’han construït dues estructures formades per diferents materials naturals com pinyes, escorces i cavitats de fusta perquè diferents espècies d’insectes hi puguin fer niu: “És el que anomenem hotel d’insectes”, explica Miquel Tomàs, un entomòleg que ha capitanejat aquest projecte. De moment, ja hi han fet niu vespes i escarabats, i esperen que en un futur hi pugui haver més espècies.

Apadrinament de flora i arbres
Però, la dimensió didàctica del projecte no acaba aquí. Des del CEM també ofereixen la possibilitat d’apadrinar econòmicament la plantació de flora i arbres: “Volem fer un botànic que sigui obert a la ciutadania i gratuït”, insisteix De Diego. Així, qui ho vulgui pot subvencionar la plantació d’una espècie concreta i el CEM s’encarregarà de plantar-la. “Creiem que així tothom també és responsabilitza més de la cura de la flora i dels arbres”, explica Joan Mallen, vocal de Voluntariat del CEM i que és qui va tenir la idea de fer els apadrinaments.
El motiu també és econòmic. Amb la pandèmia, l’entitat ha tingut una cinquantena de baixes, ha vist moltes activitats aturades que ha hagut de finançar igualment, com la Cursa dels Nàpies que no es va poder fer, i també ha hagut de fer-se càrrec de noves despeses després de deixar el local que tenien al carrer Major i anar al de l’antiga biblioteca Pau Vila. A més, per al CEM el botànic tindrà benefici zero, ja que les visites seran gratuïtes.

L’apadrinament ja ha començat a funcionar i tant ciutadans a títol individual com entitats com l’Agrupa i negocis ja han començat a apadrinar exemplars. De moment, s’han fet 20 apadrinaments, sobretot d’arbres, però encara queden arbustos i plantes. Per això, des de l’entitat excursionista fan una crida a apadrinar més exemplars.
“Tenir un botànic d’aquest tipus serà un guany pel municipi i per la comarca, ja que no n’hi ha a la zona”, reivindica De Diego, que espera que amb la col·laboració de tothom el botànic pugui obrir portes ben aviat.