La Federació de Grups de Teatre Amateur de Catalunya i la revista Núvol assumeixen la selecció de la guanyadora i l’entrega del guardó per primer cop sense l’acte de nomenament previ a Molins de Rei. L’escollida ha estat l’actriu Míriam Iscla per la seva interpretació a Crim i càstig i Les bones intencions.
![](https://i0.wp.com/viumolinsderei.com/wp-content/uploads/2022/08/Premi-Margarida-Xirgu-Agost-2022-Viu-Molins.jpeg?resize=1080%2C720&ssl=1)
L’anell del premi Margarida Xirgu ja té una nova propietària, però aquest cop és més important el guardó per si mateix que l’actriu guanyadora. Fa uns mesos el premi va córrer el perill de desaparèixer perquè l’Agrupació Dramàtica de Barcelona va tirar la tovallola després d’agafar la seva gestió fa vuit anys. Abans, des del 1973, era la Penya Carlos Lemos qui l’organitzava. La 48a edició ha anat a càrrec de la Federació de Grups de Teatre Amateur de Catalunya (FGTAC) i la revista Núvol, que es van posar al capdavant del certamen el passat mes de juny per evitar que desaparegués.
Entre els canvis de la nova organització s’ha suprimit el clàssic acte de proclamació de l’actriu guanyadora des de Molins de Rei, durant molts anys amb una trucada en directe des de la ràdio municipal que informava la guardonada i la citava al posterior acte d’entrega a l’Institut del Teatre. Aquest cop no hi ha hagut prèvia al municipi on va néixer Margarida Xirgu i el lliurament es va fer directament al teatre Romea el 25 de juliol. Tot i això, l’Ajuntament apareix esmentat com a col·laborador i a l’acte d’entrega va assistir la regidora de Cultura, Ainoa Garcia. És l’única administració pública que dona suport i posa diners, com porta fent de manera ininterrompuda des del 1986. En canvi, la Diputació de Barcelona ha desaparegut.
Crítics culturals i membres del sector formen el nou jurat
També ha canviat la manera de triar la guanyadora. Aquest cop s’ha format un jurat amb quatre membres de la FGTAC (Magda Garcia, Josep Mayolas, Elisa Poch i Josep Maria Porta) i quatre crítics de la revista Núvol (Martí Figueras, Oriol Osan, Ana Prieto Nadal i Oriol Puig Taulé). Durant els últims anys havien estat únicament membres de les companyies de la Federació de Grups de Teatre Amateur els encarregats d’escollir la guardonada.
La tradició sí que s’ha mantingut en l’anell que distingeix a la millor actriu de la temporada teatral barcelonina i en el fet que sigui la guanyadora de l’any anterior qui li faci entrega a la seva successora. En aquest cas ha estat Roser Batalla qui l’ha entregat a Iscla destacant la seva versatilitat i “el seu ofici i domini tècnic, capaç de fer millorar qualsevol proposta escènica, aportant-hi la seva mirada única sempre al servei del text i la proposta de direcció“, segons el jurat.
Els vuit experts encarregats d’escollir la guanyadora del premi ho van fer de manera unànime “per la seva excel·lent interpretació en dos muntatges tan diferents com Crim i càstig, adaptació de Pau Carrió de la novel·la de Fiódor Dostoievski que es va poder veure al Teatre Lliure, i Les bones intencions, de Marc Artigau, producció de la Sala Trono dirigida per Joan Maria Segura i Bernadas que es va poder veure al Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa“.