• FES-TE SOCI ARA
Dimarts, 13 maig, 2025
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

De què parlem quan parlem de la Catalunya metropolitana?

Oriol Estela Barnet
05/05/2023
a Opinió
EnviarCompartirTuitarEnviar
Oriol Estela Barnet // Catalunya Metropolitana

Que Catalunya és un país petit és ben sabut per tothom i fins i tot se n’han fet cançons. També se sap (però potser no s’ha cantat tant) que dins d’aquest país hi ha una gran aglomeració urbana que té com a nucli el municipi de Barcelona i que acull a uns cinc milions de persones. En el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) ens agrada anomenar-la “la ciutat dels cinc milions”, tot i que és més coneguda com a “regió metropolitana de Barcelona”.

Al PEMB, amb motiu de l’aparició d’un nou mitjà de comunicació que porta per capçalera “Catalunya Metropolitana”, en el que escric aquestes línies, hem reviscut els nombrosos moments de debat viscuts sobre l’abast i el sentit del fet metropolità en el nostre país.

Per això, creiem pertinent compartir aquí aquestes reflexions i enfocar-les a mirar de respondre, de manera necessàriament breu, la difícil qüestió que es planteja a l’encapçalament: de què parlem quan parlem de la Catalunya metropolitana?

Des del nostre punt de vista, estem parlant fonamentalment de tres qüestions que ampliem a continuació: reconeixement del fet metropolità, necessitat d’articular-lo en benefici del país i presa de consciència del lideratge territorial.

La primera, el reconeixement del fet metropolità, parteix del fet que a Catalunya hi ha una realitat metropolitana innegable. De fet, més d’una. La més visible, la de la conurbació barcelonina. D’altres, com la del Camp de Tarragona o la de Girona, són visibles igualment per a la gent que hi viu, però força invisibilitzades en el debat públic.

Així, mentre que a l’entorn de Barcelona s’utilitza l’apel·latiu “metropolità/na” freqüentment (no sense recel en moltes ocasions), en els altres casos s’apropa força a un mot tabú. Un dels motius de la malfiança generalitzada és la identificació de la metròpoli amb l’existència d’un centre poderós i d’una perifèria que n’és dependent, idea que es reforça quan parlem de l’”àrea metropolitana de …”, adoptant el nom d’aquest centre. Per això nosaltres parlem de “la ciutat dels cinc milions” i afirmem que Sant Quirze del Vallès és la ciutat dels cinc milions tant com ho puguin ser els municipis del delta del Llobregat o la mateixa Barcelona.

La resistència al reconeixement de les realitats metropolitanes no és, però, patrimoni exclusiu del nostre país. A tot arreu es manifesta com una qüestió de tractament complex, principalment pel fet que qualsevol intent de definir un territori metropolità (especialment si és amb implicacions administratives) topa amb la preexistència d’altres institucions centenàries, i fins i tot mil·lenàries (municipis, regions, estats…), cosa que implica una redistribució del poder poc atractiva per a qui ja el té en major o menor mesura a les seves mans.

Així mateix, el creixent distanciament del món urbà respecte de món rural, malgrat les evidents interdependències, hi afegeix encara més complexitat. I més, com dèiem, en un país petit com el nostre. Petit, però indubtablement metropolità.

La segona qüestió al voltant de la Catalunya metropolitana, precisament, té a veure amb el fet que, d’acord amb aquestes interdependències, l’adequada articulació d’aquesta realitat metropolitana resulta imprescindible per al sosteniment del conjunt del país. Si no reconeixem que, com succeeix a escala global, el territori urbanitzat és el que tendeix a concentrar població i activitat, i no planifiquem el sistema de ciutats català per compensar la macrocefàlia del centre de la metròpoli, aquest esdevindrà un forat negre respecte el seu entorn.

D’aquesta manera, es fa imprescindible reforçar les ciutats intermèdies de l’Arc Metropolità, per tal que facin de frontissa entre metròpoli i rerepaís, així com els altres espais metropolitans i les capitals comarcals, juntament amb un pacte urbà-rural que millori la relació territorial de càrregues i beneficis en aspectes essencials com l’aigua, els aliments, l’energia o fins i tot el talent.

Per tant, Catalunya metropolitana voldria dir des d’aquesta perspectiva posar la força de les metròpolis catalanes (i del món urbà català en general) al servei del progrés del conjunt del territori, i no pas de la seva depredació i empobriment.

La tercera qüestió, vinculada a la presa de consciència del lideratge territorial, és potser més simbòlica, i té a veure amb el fet que la idea de Catalunya metropolitana adquireix molt més sentit quan s’observa des de la perspectiva de l’escala global. Perquè de fet és ben segur que és així, en clau metropolitana, com ens veuen des de fora. I un cop s’arriba aquí, entra en joc la fascinació per la gran diversitat de tot el que es troba a tocar de l’urbs que ha exercit l’atracció.

Dins d’aquesta dimensió simbòlica, la Catalunya metropolitana també hauria d’exercir el lideratge en matèria d’articulació territorial a l’Estat, on el reconeixement del fet metropolità es troba a la cua d’Europa, com mostra la publicació recent del llibre “Metrópolis sin gobierno. La anomalia espanyola en Europa”, dirigit per la doctora Mariona Tomàs.

Sent conscients dels molts aspectes a millorar en matèria de governança metropolitana a casa nostra, alguns d’ells citats més amunt, de ben segur que l’experiència acumulada en les darreres dècades pot ser molt valuosa per a la resta de grans ciutats de la península. De fet, aquest lideratge ja s’està exercint en certa mesura a nivell europeu amb l’impuls per part de l’AMB del fòrum European Metropolitan Authorites. Falta ara que la influència arribi a aquestes ciutats que ens són més properes.

Reconeixement del fet metropolità, necessitat d’articular-lo en benefici del país i presa de consciència del lideratge territorial formarien, doncs, part del que podem trobar al darrera de la idea de la Catalunya metropolitana.

Des del PEMB hem considerat sempre els mitjans de comunicació com uns actors més, juntament amb les administracions públiques, el sector privat, l’acadèmia i les organitzacions ciutadanes, en el procés de pensar el futur de la metròpoli i com uns aliats imprescindibles per fer pedagogia al voltant del fet metropolità. És per això que saludem amb entusiasme la iniciativa de la posada en marxa d’aquest nou mitjà de comunicació; perquè només coneixent la quotidianitat del que succeeix a la metròpoli podrem entendre i anticipar, i si és necessari, redreçar, l’impacte dels molts reptes als que ens hem d’enfrontar en aquest racó del món que es diu Catalunya.

Oriol Estela Barnet, Coordinador general del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona

Publicat originalment per Catalunya Metropolitana

Relacionats

Etiquetes: Catalunya MetropolitanaOriol Estela Barnet
EnviarCompartirTuitCompartir
‘Catalunya Metropolitana’ celebra dos anys i suma tres diaris més

‘Catalunya Metropolitana’ celebra dos anys i suma tres diaris més

21/03/2025
El ferrocarril de Catalunya va endavant

El ferrocarril de Catalunya va endavant

14/03/2025
Un decàleg per a la governança metropolitana

Un decàleg per a la governança metropolitana

26/08/2024
Ep, ja tenim un any i creixem amb el vent de cua

Ep, ja tenim un any i creixem amb el vent de cua

02/04/2024
Unes 70.000 persones migraran de ciutats metropolitanes de Barcelona a zones rurals abans de 2027

Unes 70.000 persones migraran de ciutats metropolitanes de Barcelona a zones rurals abans de 2027

26/02/2024
Joan Pino: “Els boscos metropolitans han passat a ser molt importants quan parlem de serveis ambientals”

Joan Pino: “Els boscos metropolitans han passat a ser molt importants quan parlem de serveis ambientals”

25/02/2024
Article següent
Una noia pateix una violació múltiple a la sortida de Bedisco

Els Mossos investiguen una baralla amb amenaces d'arma blanca a la porta de la discoteca Be Disco

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Marta Torà és campiona d’Espanya de ciclisme gravel
Esports

Marta Torà és campiona d’Espanya de ciclisme gravel

Samar Elansari
12/05/2025
Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei
VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei

Samar Elansari
12/05/2025
L’espectacle ‘Soy Machado’ omple la Gòtica en una sessió de l’Aula d’Extensió Universitària
Cultura

L’espectacle ‘Soy Machado’ omple la Gòtica en una sessió de l’Aula d’Extensió Universitària

Samar Elansari
09/05/2025

VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei
VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei

Samar Elansari
12/05/2025
Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat
VIU Empresa

Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat

Samar Elansari
20/03/2025
Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil
VIU Empresa

Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil

Viu Molins de Rei
18/03/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals
Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dra. Montse Casals - Centre Casals
07/05/2025

Com es tracta el dolor pelvià amb fisioteràpia?

Com es tracta el dolor pelvià amb fisioteràpia?

Blanca Rodriguez - Centre Casals
31/03/2025

VIU+

La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

02/05/2025
Butlletí | Apagada informativa a Molins de Rei

Butlletí | Apagada informativa a Molins de Rei

02/05/2025

L’Oficina Nacional d’Avaluació diu que el projecte de la nova residència no és viable econòmicament

27/01/2025
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?