Gegants del sector com Acciona competeixen amb altres empreses més petites del Baix Llobregat per fer-se càrrec de les obres del nou edifici per valor d’11 milions d’euros.

La construcció de la nova residència de gent gran avança un pas important cap a la seva materialització. El Lot 1 de la licitació, que correspon a l’edifici principal, ha rebut 10 ofertes de diferents empreses constructores. Ara, aquestes propostes estan sent examinades i valorades per la mesa de contractació, que ha de determinar quina empresa serà l’adjudicatària en funció de la seva qualitat tècnica i l’oferta econòmica. Aquesta fase suposa l’últim tràmit tècnic i administratiu abans de poder iniciar les obres del que es considera un dels projectes més significatius i esperats del mandat municipal.
El projecte està estructurat en dos lots diferenciats per facilitar-ne que els treballs avancen en paral·lel. El primer, amb un pressupost d’11 milions d’euros, està destinat a la construcció de l’edifici residencial, mentre que el segon, amb un import de 660.000 euros, preveu les obres d’urbanització de l’entorn, incloent-hi l’adequació d’espais públics, els accessos i els serveis bàsics al voltant del futur equipament. Tot i que la licitació del segon lot encara no s’ha publicat, el gros compta amb deu empreses admeses: Cots i Claret, S.L.; Acciona Construcción, S.A.; Citanias Obras y Servicios S.L.U.; Ute Moncobra-Cosplaan; Roig Construcciones i Serveis S.L.; Rogasa-Vopi 4; Certis Obres i Serveis; Isidre Archs S.L.; Ute Cardoner-Romero Polo; i Tomás Gracia Corporación S.A.
Pel que fa a la planificació de la despesa, l’Ajuntament, va explicar al mes de juny, que la previsió inicial és executar la major part de les obres entre els anys 2026 i 2027, amb una inversió de 4,3 milions pel primer any i 6,5 milions el segon. Les actuacions d’urbanització de l’entorn, en canvi, es preveuen íntegrament al pressupost de 2027. L’obra tindrà un termini d’execució previst de 16 mesos, tot i que encara no hi ha una data concreta per a l’inici dels treballs. Si els tràmits es compleixen sense incidències, la nova residència podria obrir les portes a finals del 2027.
Un total de 102 places residencials i 20 de centre de dia
Segons el projecte executiu aprovat, la nova residència disposarà d’un total de 102 places residencials i 20 places destinades al centre de dia. L’equipament es distribuirà en sis unitats de convivència, amb l’objectiu de garantir una atenció més propera i personalitzada a les persones grans, afavorint la vida en comunitat dins de l’edifici i millorant la qualitat dels serveis assistencials. A més, l’entorn de l’edifici comptarà amb un passeig d’entrada a l’edifici i zones ajardinades. El model de gestió serà municipal amb concessions, seguint el mateix model que actualment es fa servir a la llar d’avis Josep Mestre.
Actualment, la llar d’avis Josep Mestre ofereix només 30 places públiques. Amb la nova residència, la Generalitat, l’any 2022, es va comprometre l’any 2022, a través d’una addenda, a incrementar gradualment el nombre de places públiques fins a 80. A aquestes s’hi podrien sumar altres places de caràcter privat, sempre condicionades per la disponibilitat pressupostària del govern català, ampliant així l’oferta de servei.
5,4 milions en subvencions per la construcció
El projecte de construcció de la nova residència té un cost total d’11,6 milions d’euros. Segons va explicar l’alcalde, Xavi Paz, el passat estiu, la construcció de l’edifici queda exempta del pagament de l’IVA, fet que permetrà aplicar una deducció fiscal amb un estalvi d’1,1 milions d’euros.
A aquest alleujament econòmic s’hi sumen els ajuts dels fons europeus Next Generation, adjudicats l’any 2023, que aporten 2,3 milions d’euros i la Generalitat de Catalunya que va confirmar al setembre que contribuirà amb 2 milions més per al projecte. La resta del finançament, que son 6,2 milions d’euros, serà assumit per l’Ajuntament de Molins de Rei.


















