El sindicat denuncia greus deficiències en el manteniment dels extintors i dels sistemes de detecció d’incendis. També alerta de problemes greus en la climatització d’equipaments com l’edifici de la Loto, Ca n’Ametller i el mercat municipal. Després de la denúncia pública, l’Ajuntament ha reparat el sistema d’aire condicionat de l’edifici de la Loto.

El Grup Independent de Treballadores i Treballadors de l’Ajuntament de Molins de Rei (GiTT), sindicat majoritari i que agrupa aproximadament el 50% de la plantilla municipal, ha denunciat el consistori davant la Inspecció de Treball i Seguretat Social de Catalunya. La denúncia, presentada el passat mes de febrer, alerta que l’ens local acumula diverses deficiències greus en matèria de prevenció de riscos laborals que no només afecten el personal municipal, sinó també els usuaris dels equipaments públics.
Entre les irregularitats denunciades, GiTT destaca la manca de contractes vigents per a la revisió i manteniment d’extintors, boques d’incendi equipades (BIE) i sistemes de detecció d’incendis en edificis municipals. El sindicat assegura en un comunicat que els extintors “no havien estat revisats des de l’any 2023”, una situació que afecta equipaments com escoles, escoles bressol i la Biblioteca El Molí. Tot i que arran de la denúncia s’han iniciat algunes revisions durant el mes de maig, el sindicat afirma que “dependències com l’edifici del Molí continuen sense haver estat inspeccionades”.
La denúncia també posa el focus en la manca de manteniment dels sistemes de climatització i ventilació. Segons el GiTT, l’Ajuntament “no disposa de cap contracte específic per a aquestes instal·lacions” i les actuacions es limiten a “reparacions puntuals, sense neteja de filtres ni desinfecció dels equips”. El sindicat adverteix que aquesta situació pot comportar riscos per a la salut de les persones que treballen i fan ús habitual d’aquests espais.
En aquest sentit, des del GiTT consideren que els fets evidencien una “manca de voluntat política per destinar els recursos necessaris al manteniment dels equipaments municipals”. El sindicat critica que l’Ajuntament exigeixi el compliment de la normativa a la ciutadania mentre, segons denuncien, “incompleix les seves pròpies obligacions legals”. L’organització assegura que continuarà impulsant totes les accions legals al seu abast per garantir el dret de la plantilla municipal a treballar en un entorn segur i adequat.
Climatització defectuosa i temperatures per sobre del límit legal als edificis municipals
A banda de les deficiències en el manteniment, el sindicat també ha posat el focus en els problemes de climatització dels edificis municipals, que considera que poden generar situacions de risc per a la salut dels treballadors. Les denúncies afecten diversos equipaments, entre els quals l’edifici de la Loto, Ca n’Ametller i el mercat municipal.
En el cas de l’edifici de la Loto, on s’ubica la seu de l’empresa municipal Molivers i l’àrea de Sostenibilitat i Territori, delegats de salut de GiTT van comprovar fa una setmana in situ que el sistema d’aire fred no funcionava correctament i van registrar temperatures de fins a 29 graus, per sobre del límit de 27 establert per la normativa de prevenció de riscos laborals. Segons el sindicat, aquesta avaria ja havia estat detectada el mes de febrer sense que s’hi hagués intervingut. Davant d’aquesta situació, GiTT va fer una convocatòria urgent del Comitè de Seguretat i Salut on es van acordar mesures provisionals, com la instal·lació de ventiladors, equips de refrigeració i la possibilitat d’activar el teletreball. Tot i això, el sindicat denuncia que el sistema temporal no va funcionar i que l’endemà les temperatures ja superaven els 31 graus.
De fet, aquest dijous, només un dia després que el sindicat denunciés la situació, el sistema de climatització ja ha estat reparat i, en conseqüència, s’ha revocat la recomanació de teletreball, de manera que la plantilla ha de reprendre l’activitat presencial amb normalitat. Malgrat la resolució del cas de la Loto, GiTT alerta que la situació continua igual en altres equipaments municipals. A Ca n’Ametller es mantenen zones amb deficiències de climatització, i al mercat municipal la manca de refrigeració adequada continua sent un problema recurrent des de fa anys, amb queixes reiterades per part dels usuaris i comerciants.















