Començo a escriure aquestes línies amb un punt de preocupació evident. No m’havia plantejat mai el futur creixement que podia suportar el nostre municipi fins al moment que va començar el debat del futur barri de Les Guardioles. Arrel d’aquell fet, vaig començar a fer càlculs per veure com el desenvolupament d’un nou barri ens podria afectar a la nostra manera de viure i com podria arribar a col·lapsar, en tots els sentits, el funcionament diari de Molins de Rei.
De tots és conegut el moment de creixement immobiliari que està patint la nostra vila, ja que actualment té diverses promocions en procés, i d’altres previstes. Però per poder-nos situar en el punt de partida es necessari que ens recomptem i sapiguem quin és el màxim nombre d’habitants que pot suportar Molins de Rei a data d’avui.
Per poder fer aquest càlcul, he anat a realitzar les consultes corresponents a l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), i el que indica és el següent:
[table id=4 /]
Amb aquestes dades, veiem que actualment tenim aproximadament uns 1.129 habitatges buits (que representen un 11,67 % del total d’habitatges), i sabem que la mitja d’ocupants per habitatge a Molins de Rei és de 2,60 persones. Fent aquest simple càlcul, sabem que l’horitzó actual en increment d’habitants seria de 2.935, que sumats als habitants actuals de Molins de Rei 2015 faria una població total de 28.090 habitants. Aquest seria el topall màxim en la situació actual, ocupant el 100% d’habitatges de la vila.
Un cop situats on ens trobem actualment, és el moment de començar a caminar cap a on es dirigeix el creixement de Molins de Rei tenint en compte tres possibles vies d’impacte futur (les promocions d’habitatge privat, les promocions d’habitatge públic i les zones pendents de requalificació urbanística).
Començarem per la primera. A data d’avui tenim vàries promocions immobiliàries amb capitals privats: unes ja s’estan executant (a), altres estan en fase de estudi (b) i finalment, les que podrien executar-se a mig termini (c) (3 anys vista). A continuació, farem una enumeració de les promocions i nombre d’habitatges aproximats de cada una d’elles.
[table id=6 /]
Per tant, amb les actuals promocions privades i tenint en compte la mitja d’ocupants per habitatge comentada anteriorment, tenim un possible increment previst de 1.383 habitants.
Pel que fa referència als habitatges públics en previsió, tenim dos tipologies: la primera fa referencia al sòl públic en execució (d) i la segona fa referència al sòl públic en reserva (e).
[table id=7 /]
Amb les previsions sobre el sòl públic i tenint en compte la mitja d’ocupants per habitatge, el possible increment seria de 1.011 habitants.
Finalment, trobem una zona que està en fase de requalificació, que és el sector de Can Coll.
[table id=8 /]
Per tant, la requalificació del sector de Can Coll ens podria reportar un increment mínim de 182 habitants més.
Arribats a aquest punt, seria hora de fer recompte per tal de veure a quin horitzó de creixement està enfocat el nostre municipi. Recordem que:
[table id=9 /]
Dit això, hauríem de començar a ser conscients que a mig termini (any 2021), Molins de Rei pot veure incrementada en un 21,92%, (més de 5.500 habitants) la seva població màxima.
Evidentment, aquestes xifres calculades estan objectivades a un horitzó contemplant el 100% d’ocupació d’immobles. Si partim de la base que, segons l’IDESCAT, al 2011 Molins de Rei tenia un 11,67% dels habitatges buits, i això ho extrapolem als càlculs fets, podríem arribar al punt que tindríem una població aproximada de 28.000 habitants, per la qual cosa l’increment sobre el nombre d’habitants actuals seria de l’11.31 %.
Al fer aquest estudi d’impacte, he estat conscient en tot moment de la poca incidència que pot tenir el nostre ajuntament per tal de frenar aquest possible creixement. Evidentment, en totes les previsions resultants de les promocions privades el nostre consistori poca cosa hi pot fer. Ara bé, en el desenvolupament de la part de promocions públiques, sí que pot frenar o accelerar el procés en el sentit que es vulgui donar. És a dir, l’ajuntament té una eina per poder alentir el creixement de població per tal que aquest sigui més progressiu.
Un cop fets els càlculs numèrics, és el moment de posar sobre la taula els criteris polítics i funcionals que això pot representar. Sense aprofundir gaire en el tema, em plantejo si realment els serveis de la vila estan preparats per absorbir aquest increment desmesurat de població. Podríem garantir l’atenció sanitària amb un únic centre d’atenció primària? Podríem garantir l’escolarització que pot suposar aquest increment de població?
Per altra banda, ens trobarem amb un problema greu de mobilitat. Actualment, en certs moments del dia ja tenim un col·lapse circulatori en les vies d’entrada i sortida del municipi. Serem capaços d’absorbir el parquet de vehicles que inevitablement arribarà amb aquest creixement?
Són reflexions que faig a grans trets, que en algun moment o altre s’hauran d’afrontar des dels diferents àmbits del nostre ajuntament i haurem d’acabar integrant a les comissions corresponents (mobilitat, seguretat, educació, sanitat, etc.).
Per últim, volia afirmar que el model de vila que ens comportarà aquest creixement s’allunya molt del model de vila que jo desitjo pels meus fills, i ens aproxima cada cop més a les ciutats dormitori que predominen al cinturó de Barcelona.
Per tant, depèn de tots nosaltres que no es perdi la singularitat que ens ha marcat sempre als molinencs i molinenques, i que entre tots siguem capaços d’absorbir aquest nou creixement. Ara bé, per poder-ho fer amb garanties, el nostre govern i els que vindran darrera hauran de fer molt bé la feina per tal que no veiem afectats els nostres serveis. Ja va essent hora que l’actual sociovergència deixi de mirar cap a un altre costat i afronti de ple aquesta problemàtica que ens ve a sobre.
Marc Rebulà és regidor d’ERC a l’Ajuntament de Molins de Rei
La reflexió està bé, però, cal fer alguna observació:
– Les dades dels habitatges buits (1.119), segons l’Idescat, corresponen a l’any 2011.
– El cens de població de Molins (25.155), correspon a 2015.
– És evident que entre 2011 i 2015, a Molins es van vendre habitatges i, per tant, també va incrementar la població. Això vol dir que els habitatges buits al 2015 no corresponen a les dades de 2011. I, d’altra banda, la població de 2015 ja té incorporada la població dels habitatges ocupats entre 2011 i 2015.
– La mitjana d’ocupació per habitatge (2,6) sembla que està calculada a partir dels habitants de 2015 (25.155) i els habitatges principals de 2011 (9.672), amb la qual cosa es produeix un desajust temporal, que després es trasllada a l’hora de calcular els futurs habitants a partir de la previsió de nous habitatges.
De tota manera, és evident que Molins creixerà (pot ser no tant) i els serveis s’hauran d’anar adaptant progressivament a la nova realitat.
¡No al progrés! , ¡No a TOT! , Sembla siguin les màximes del Podemos-Molins i de ERC-Molins, i un “punt de preocupació evident”. Con todo esto ya empezamos con el meneo de la perdiz de unos y de otros, sólo por puro protagonismo y justificar sus 380€ /barba de los plenos, , en planteamientos y ocurrencias varias sobre el futur creixement que podria suportar el nostre municipi , en especial el barri de Les Guardioles, y ya empiezan a machacarse y a fer càlculs per veure com será el desenvolupament del nou barri i com ens podria afectar a la nostra manera de viure i si podria o no arribar a col•lapsar el funcionament de Molins de Rei.
Aleluya, y Bienvenido sea el creixement immobiliari de la nostra vila, y les diverses promocions en procés, i d’altres previstes , tan esperadas para una reactivación económica del pais, Del articulo, de momento, no sé de dónde saca y con qué parametros se mide el que actualment tenim aproximadament uns 1.129 habitatges buits ,
No debemos tener miedo al progreso, ni al impacte futur de les promocions d’habitatge privat, les promocions d’habitatge públic i de les zones pendents de requalificació urbanistica , vies d’impacte futur Bienvenidas sean todas esas promociones en casas de okupas como La Casona, Chabolas del La Infanta/Verge Pilar , Plaça Creu, Kasablanca/carrer Catalunya, Paseig Terraple, y las que están en estado ruinoso Canal Infanta/Raseta , que tanto afean el urbanismo de Molins de Rei. No hay que tener miedo a que Molins de Rei tenga en el 2021 , 30.669 habitantes. Recordemos que el Mercat Municipal , que tantos dineros públicos nos costó a la ciudadanía, actualmente están en ruina , y los comercios locales también en ruina. El màxim nombre d’habitants que pot suportar Molins de Rei a data d’avui, como lo hicieron en New York , será el que nos propongamos.
El nostre ajuntament no debe frenar en absoluto aquest possible creixement ni frenar les promocions privades , ni se debe inventar cap eina per poder alentir el creixement de població per tal que aquest sigui més progressiu. Lo que debe hacer l’Ajuntament es avanzarse a los hechos y establecer las infraestructuras necesarias para ese progreso , y no entretenerse en “mociones” supramunicipales , ni perder el tiempo con brindis al sol , como lo hacen actualmente en los plenos, Deben trabajar para que els serveis de la vila estiguin preparats per absorbir aquest increment de població, garantin l’atenció sanitària, garantin l’escolarització , garantin la circulació i que siguin capaços d’absorbir el parquet de vehicles que inevitablement arribarà amb aquest creixement,….
Una cosa es querer y otra cosa és poder, A todos nos gustaría tener un empleo bien pagado al lado de casa, ideal como model de vila , pero actualmente no podemos ir a contracorriente como los cangrejos y como hacen Podemos-Molins y ERC-Molins, ya que la globalización és inevitable, i tenemos que aceptar si o si que Molins de Rei se aproxime cada cop més a les ciutats dormitori que predominen al cinturó de Barcelona, i es perdi la singularitat endogámica de mirar-nos sempres el malic, que ens ha marcat sempre als molinencs i molinenques: de pisos carisims, Mercat Municipal buit i carísim, inexistencia de industries i llocs de treball, etc. etc.