La docència virtual començarà el 14 d’abril i mestres i professors encara no saben amb exactitud quins seran els mecanismes per dur-la a terme. L’Assemblea Groga de Molins exigeix que en aquest tipus de docència tothom gaudeixi de les mateixes oportunitats.

Tot i que molts mestres ja han començat a dur a terme algunes tasques educatives en línia, la docència virtual ha de començar de forma oficial el 14 d’abril. Davant d’aquesta imminència, fonts de l’Assemblea Groga de Molins de Rei han posat en relleu el fet que aquest tipus d’educació ha de continuar tenint en compte les necessitats de tots els infants i “garantir les mateixes oportunitats per a cadascun d’ells”.
En declaracions a Viu Molins de Rei, la membre de l’Assemblea Groga Neus Figueras ha recordat que, a causa de les circumstàncies excepcionals actuals, no tots els infants es troben en la mateixa situació. “Alguns tenen pares que continuen treballant”, ha advertit, “o, fins i tot, familiars propers que estan malalts o que han mort”. És per això que ara, “més que mai, l’escola ha de garantir que ningú es quedi enrere”.
En aquest sentit, des de l’Assemblea demanen que es busqui una forma d’ensenyar en què es respectin les situacions i els tempos de cada nen. També han indicat que les situacions personals de molts mestres també han canviat: “Molts tenen els fills a casa i la parella surt a treballar”, ha recordat Figueras. És per això que molts temen tenir dificultats a l’hora de desenvolupar la docència en línia.
“No estem preparats per a la docència virtual”
El que ja és un fet és que el 14 d’abril, que és quan hauria d’acabar el confinament inicialment anunciat, els nens no tornaran a l’escola. I això preocupa els mestres, no només perquè cada escola aplicarà la docència virtual de forma diferent, sinó també perquè cada família respondrà d’una manera concreta. “Algunes tasques que enviem tenen retorn, però d’altres no”, explica Figueras. En paraules del mestre i també membre de l’Assemblea, Carles Farrero, “no s’està preparat per a la docència virtual”.
Farrero mostra la seva preocupació davant el fet que el tercer trimestre haurà de ser avaluable: “Haver d’avaluar a partir de tasques que enviem i ens retornen és just la manera que estem intentant canviar”, lamenta. També ha explicat que a les escoles de Molins de Rei s’està fent una feina important per intentar implementar “l’educació competencial inclusiva”, i que aquesta alternativa virtual “és totalment oposada”.
De fet, l’obligatorietat d’avaluar el curs és l’única consigna que fins ara han rebut mestres i professors. “No han especificat com serà i, personalment, hi veig molts problemes”. Tanmateix, espera que d’aquí uns dies els expliquin com hauran de treballar.
“Tot anirà bé“
Tot i així, des de l’Assemblea Groga també han volgut fer arribar un missatge d’optimisme a famílies i alumnat, sobretot perquè no creuen que la realitat socieconòmica de Molins de Rei impossibiliti la docència virtual: “En major o menor mesura, la majoria de la població té materials necessaris per dur-la a terme”, diuen.
També intenten treure pes a la preocupació de moltes famílies, que temen que els seus fills perdin el fil del curs. “No passa res si aquest curs paren, ja que el curs vinent tots estaran igual, no hi haurà desequilibris”, ha dit Farrero. A més, quan es torni a la normalitat, tampoc pensen a atabalar de feina els alumnes. “El que haurem de fer és un gran treball psicològic”, ha indicat.
En aquest sentit, Farrero i Figueras aposten també per continuar “fent una feina d’acompanyament” amb els nens. Volen evitar trencar el contacte amb ells, perquè a l’escola ja construeixen aquest suport emocional per part dels mestres que ara, als alumnes, “se’ls ha trencat”. És per això que aconsellen que els professors continuïn trucant-los o fent videotrucades per no perdre el contacte.
Les Proves d’Accés a la Unviersitat (PAU)
A hores d’ara, les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) són també un neguit per a pares, professors i, sobretot, alumnes. Tot i que des de la Generalitat han assegurat que els exàmens patiran modificacions i adaptacions, els joves temen no adquirir les competències necessàries a temps. Tant Farrero com Figueras han indicat que aquí sí que poden importar “diferències entre els centres privats i concertats i els públics”.
Més comentat 2