• FES-TE SOCI ARA
Dissabte, 31 gener, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Un llibre convida a resseguir el Canal de la Infanta amb diferents itineraris

Roger Cuartielles
14/04/2021
a General, Societat
EnviarCompartirTuitarEnviar

El Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat ha presentat Descobrir el Canal de la Infanta. Set itineraris per la seva xarxa, un llibre elaborat per diferents especialistes que convida a resseguir el traçat del Canal de la Infanta amb diferents rutes pels municipis de la comarca que van viure a tocar del Canal.

El Canal de la Infanta des del seu inici a la Casa de les Comportes // Arxiu Municipal – Imatge projectada per Gemma Tribó

Fa més de 200 anys que el Canal de la Infanta es va inaugurar a la comarca. Va ser el 21 de maig de 1819 i la seva construcció va suposar un abans i un després per a l’economia del Baix Llobregat i sobretot de Molins de Rei.

De fet, dos segles més tard, la presència del canal continua ben viva al municipi, especialment amb topònims que tenen a veure amb aquesta gran infraestructura hidràulica, que en època medieval va ser font d’energia per a conreus i molins de la zona, i que en època industrial va ajudar a desenvolupar indústries punteres com el sector del tèxtil.

Per exemple, a Molins de Rei hi ha topònims com La Sínia, que remet al Reg Vell, que és la construcció hidràulica que es va construir abans del Canal. Tanbé hi ha la plaça del Molí, la Casa de les Comportes, el barri del Canal, el carrer General Castaños –que va ser un dels artífex de la construcció del Canal–, i la Ginebreda –que era una regadora del Canal–, entre d’altres.

Tots ells s’agrupen ara en el llibre Descobrir el Canal de la Infanta. Set itineraris per la seva xarxa, elaborat per diferents especialistes sota el paraigua del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, i que forma part de la col·lecció Camins d’Aigua, que en els darrers anys ja ha publicat dos altres volums en referència a l’ús de l’aigua a la comarca.

La ruta de Molins de Rei: des del Papiol a la Ginebreda

El llibre d’ara, que s’ha donat a conèixer aquest dimarts en una presentació telemàtica, conté set rutes per resseguir el recorregut hidràulic que el Canal de la Infanta va traçar per alguns municipis de la comarca, entre ells Molins de Rei. De fet, la ruta dedicada al municipi arrenca a l’estació de Renfe del Papiol en un itinerari que porta a buscar el riu, concretament el talús que hi ha per desviar l’aigua procedent de la riera de Rubí, que era la que alimentava el Reg Vell i conseqüentment el Canal de la Infanta.

La presentació telemàtica del llibre ha comptat amb una cinquantena de persones // Captura de pantalla

El recorregut continua fins arribar a Molins de Rei pel barri de la Granja, on hi ha l’escola La Sínia, el primer topònim que remet a la presència del Reg Vell i del Canal. Després, s’enfila pel Parc de la Sèquia del Molí fins a on hi ha l’actual biblioteca. Des d’aquí, es ressegueix el Passeig del Terraplè, on per sota hi passa el Reg Vell soterrat, fins arribar a la Casa de les Comportes, on es considera que comença ja el Canal de la Infanta.

Des de la Casa de les Comportes, el recorregut continua fins al barri del Canal i l’actual Zona Esportiva Ricard Ginebreda, topònims que també remeten a la presència de la infraestructura hidràulica. “L’objectiu era resseguir el curs de l’aigua i veure per on entrava l’aigua que alimentava el Canal”, detalla la molinenca Clara Bargalló, que és l’especialista que ha elaborat l’itinerari que ressegueix el curs del Canal pel municipi.

L’especialista molinenca Clara Bargalló s’ha encarregat d’elaborar l’itinerari de Molins de Rei // Captura de pantalla

Les altres rutes que conformen el llibre, que es pot comprar a través d’internet, són variades. Per exemple, un itinerari va de Molins de Rei a Sant Feliu i un altre de Sant Feliu a Sant Joan Despí. També hi ha una ruta de Cornellà de Llobregat a l’Hospitalet de Llobregat, i de l’Hospitalet de Llobregat al barri de Sants de Barcelona, que és on acabava el canal.

“Símbol de civilització i d’articulació del territori”

La historiadora Gemma Tribó ha recordat en la presentació les bondats de la infraestructura hidràulica, que va acabar regant 3.000 hectàrees de conreus i ser un revulsiu per a cultius com el cànem, que la comarca va començar a exportar en grans quantitats a partir del desenvolupament del Canal.

Tribó també ha recordat, però, que arribat ja al segle XX, “el Canal de la Infanta es va convertir en un clavegueram a cel obert” i que, per això, els primers ajuntaments democràtics es van encarregar de soterrar-lo a petició de nombroses reivindicacions veïnals.

La primera alcaldessa del període democràtic, Antonia Castellana, amb el llavors alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, en un acte sobre el soterrament del Canal // Arxiu Municipal – Projecció Gemma Tribó

“El Canal és un símbol de civilització i articulació del nostre territori”, ha reivindicat la presidenta del Centre d’Estudis del Baix Llobregat, Genoveva Català durant la presentació, a qui li hagués agradat poder donar a conèixer el llibre presencialment a l’actual pati de la Casa de les Comportes.

Català també ha agraït la feina feta als sis especialistes que han elaborat tots els itineraris i ha convidat la ciutadania a comprar el volum a la botiga en línia del Centre d’Estudis. A banda de Bargalló, hi han participat Roger Lloret, Esther Hachuel, Joan Bonich, Igansi Doñate i Ireneu Castillo, sota la coordinació de Javier Morata.

L’alcalde, Xavi Paz, ha celebrat la publicació i ha lloat la tasca “perseverant” del Centre d’Estudis del Baix Llobregat, que té previst anar donant a conèixer tots els itineraris als municipis que conformen les diferents rutes.

Acte de soterrament del Canal // Arxiu Municipal – Projecció Gemma Tribó

Contingut relacionat:

Gemma Tribó fa gala de les bondats del Canal de la Infanta en els seus 200 anys d’història

Relacionats

Etiquetes: Canal de la InfantaCentre d'Estudis Comarcals del Baix LlobregatCentre d'estudis del Baix LlobregatMolins de Rei
EnviarCompartirTuitCompartir

La festa popular al Baix Llobregat constructora d’identitat i cohesió social

18/09/2024
Una avaria d’un tren a Molins de Rei provoca retards a la línia R4

Una avaria d’un tren a Molins de Rei provoca retards a la línia R4

26/02/2024
Els molinencs donen l’últim adeu a la reina Carnestoltes XLIII

Els molinencs donen l’últim adeu a la reina Carnestoltes XLIII

14/02/2024

Els firaires apunten que les vendes de la Candelera han estat similars a l’any passat tot i l’augment de públic

07/02/2024
L’ambient de divendres i el bon temps marquen l’estrena de la Fira de la Candelera

L’ambient de divendres i el bon temps marquen l’estrena de la Fira de la Candelera

02/02/2024
Uns lladres multireincidents tenen un accident després de ser sorpresos per la Guàrdia Urbana

Uns lladres multireincidents tenen un accident després de ser sorpresos per la Guàrdia Urbana

31/01/2024
Article següent

Stop Llicorelles critica la “contaminació lumínica” de la primera nau de Les Llicorelles

Més comentat 5

  1. Retroping: Tribó, Gemma – Biblioteca El Molí
  2. Retroping: Bargalló, Clara – Biblioteca El Molí
  3. Retroping: Autors de Km 0 d’aquest Sant Jordi t’acosten els seus llibres en un vídeo | Viu Molins de Rei
  4. Retroping: Rutes per resseguir el traçat del Canal de la Infanta | Viu Molins de Rei
  5. Retroping: Llibres de Km 0 per viure un Sant Jordi en clau local | Viu Molins de Rei

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

L’Anuari 2025 de Viu Molins de Rei ja està disponible
Cultura

L’Anuari 2025 de Viu Molins de Rei ja està disponible

Samar Elansari
30/01/2026
El bon temps i l’afluència de visitants marquen l’estrena de la 175a Fira de la Candelera
Economia

El bon temps i l’afluència de visitants marquen l’estrena de la 175a Fira de la Candelera

Samar Elansari
30/01/2026
El barri del Canal estrena un nou aparcament gratuït 
Societat

El barri del Canal estrena un nou aparcament gratuït 

Samar Elansari
29/01/2026

VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025
Una gran exposició al Museu d’Història de Catalunya fa justícia al llegat del poble gitano del nostre país
VIU Empresa

Una gran exposició al Museu d’Història de Catalunya fa justícia al llegat del poble gitano del nostre país

Viu Molins de Rei
27/10/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

Carpetada a l’aigua pública

Carpetada a l’aigua pública

18/01/2026
Els reptes del periodisme local donen el tret d’inici a la celebració del 15è aniversari del Viu Molins de Rei

Els reptes del periodisme local donen el tret d’inici a la celebració del 15è aniversari del Viu Molins de Rei

04/12/2025
La ciutadania suspèn amb un 3,6 l’accés a l’habitatge a Molins de Rei

La ciutadania suspèn amb un 3,6 l’accés a l’habitatge a Molins de Rei

31/10/2025
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?