
El passat 16 de juny es va complir un any des que vam encetar el mandat 2023-2027. Els resultats de les eleccions van situar Esquerra Republicana de Catalunya, malgrat una alta abstenció de caire clarament independentista, com la segona força política al consistori, el millor resultat històric republicà a la nostra vila. La força del nostre partit ens situava clarament com una alternativa al Govern sociovergent dels darrers anys; això no obstant, les negociacions posteriors per establir Govern van acabar propiciant finalment un pacte entre el PSC i Molins en Comú Podem que els va donar la majoria amb onze regidors. Creiem que és important destacar aquesta dada perquè condiciona totalment el desenvolupament de projectes a la vila i, sobretot, que no hi hagi necessitat de pactar o negociar res perquè, com a equip de govern, ja es té la garantia que qualsevol cosa que proposin ja té els vots suficients per tirar-la endavant. És cert que des de l’inici del mandat, l’alcalde mateix va oferir la possibilitat de treballar conjuntament amb la resta de forces del consistori, però, a la pràctica, quan els temes arriben a l’oposició, ja estan massa tancats com per canviar-los substancialment.
Aquest any que analitzem és un any hereu de les pràctiques del mandat anterior, que es va caracteritzar per un excés d’inversions en remodelacions urbanístiques i, per tant, per gairebé exhaurir els recursos econòmics de què es disposava. Ara, en el 2024, la conseqüència principal ha estat un escanyament de les finances municipals i, de retruc, amb diverses implicacions: per una banda, comprometre’s amb un pla de refinançament durant aquest 2024 que els permet continuar un ritme d’inversions sense perjudicar les finances d’aquest mandat, però que condiciona les actuacions dels propers dos mandats, que és quan s’hauran de tornar la major part dels interessos d’aquest refinançament; per una altra, exigir una contenció d’intervenció en totes les actuacions locals que en alguns casos provoca alentir el ritme de les activitats que es feien i en d’altres, atura del tot el que s’estava fent, a la vegada que no permet que es posin al dia els recursos materials de què disposa l’Ajuntament per donar bons serveis. Aquest “escanyament”, però, no els ha privat de dotar generosament algunes partides, com la del Museu del Renaixement i d’altres, que evidencien la seva preferència per intervencions més de cara enfora.
Aquesta frenada econòmica també s’ha evidenciat en el ritme d’intervenció política: a l’octubre es van aprovar les ordenances, però el pressupost no es va presentar fins al mes d’abril; s’han aprovat reglaments diversos, però no s’ha avançat en les condicions de la construcció de la residència; hi va haver uns aldarulls importants durant la passada Festa Major, però fins al mes de juny no es comença a parlar amb les entitats implicades en les celebracions nocturnes ni tampoc amb els diversos grups de l’oposició. És constant la sensació que quan els temes arriben a l’oposició, sempre falta temps per tractar-los amb profunditat i deteniment. I ho hem dit molt sovint: les presses són males conselleres. Ens preocupa que aquest també sigui el cas del mòdul C, l’anomenat Espai Jove, contigu a l’edifici del Molí. Fa temps que les obres s’han acabat, iniciades ja amb un projecte ambigu que no acabava de definir quina destinació tindria l’edifici més enllà del nom que ha rebut, però ni l’obren ni aclareixen què hi anirà ni per què. Com dèiem, després s’haurà de córrer si no acaba de casar el que hi va amb la distribució sobre el paper que se’n va fer.
I si tornem al pressupost aprovat durant aquest primer any de mandat, se’n poden extreure les seves prioritats d’actuació. N’hi ha que són plenament justificades i llargament reivindicades per tothom, com el pla d’asfaltatge, el de les voreres i el de mobilitat i aparcament, com també el nou servei de neteja i recollida d’escombraries, i l’inici del pavelló esportiu a l’Escola Pont de la Cadena, després de veure, tal com el nostre grup havia exposat reiteradament, que no era viable la proposta que havia fet l’equip de govern del mandat anterior de construcció d’un nou poliesportiu. Però no apareix per enlloc la resposta a les necessitats de la població amb discapacitats, l’impuls a la memòria històrica, a la revitalització de l’Arxiu, a iniciatives contra l’abús infantil, a la formació de persones desocupades, a l’increment de material a la Biblioteca o a noves iniciatives dirigides a infants i joves. Això sí, es comprarà l’edifici de la Loto, encara que no estigui definit del tot què hi anirà ni s’hagin analitzat les necessitats de tots els serveis municipals, o s’incrementarà el suport a les empreses i a les noves tecnologies, i a la promoció del turisme a la vila.
Aquest primer any de mandat ha estat el de l’acabament de les obres iniciades en l’anterior mandat a la plaça de l’U d’Octubre de 2017 i a la del Pont de Cadena, però ha estat un acabament amb mal de gust de boca. Malauradament, la sequera no ha ajudat que la plantació d’arbres i arbustos acabés sent el que s’esperava, però creiem que haurien de reconèixer que hi ha hagut una mala gestió amb relació a bancs, papereres i jocs infantils, amb uns retards inexplicables. A la vegada, aquestes places impliquen un manteniment important tant pel que fa a la fusta de les pèrgoles com a l’estat de la jardineria. Sovint hem exposat que, en general, el manteniment és una de les assignatures pendents d’aquest Ajuntament i que si es fes ben fet, estalviaria després moltes inversions més costoses.
En resum, per al nostre grup, ha estat un any de traspàs en el qual no s’han impulsat polítiques noves, s’han acabat intervencions del mandat anterior i només s’ha actuat en forma de manteniment per culpa de l’ofec econòmic a què ens ha portat la despesa desmesurada del mandat anterior, una conseqüència que, per desgràcia, viurem també en els propers anys. Ha estat un any, també, en què no hem observat la contundència que tenia Molins en Comú Podem a l’hora de criticar actuacions del Govern quan, en altres mandats, els dos partits per separat eren a l’oposició. Són a Govern, és cert, i això implica compartir el que l’equip de govern presenta, però encara no veiem la manera de fer que es van comprometre a seguir.
Pel que fa a la nostra tasca dins del consistori, en tot moment hem volgut tenir una actitud constructiva i hem fet aportacions, sempre que han volgut escoltar-nos, amb el que crèiem que era bo i necessari per a la vila, com va ser el cas de les ordenances fiscals, quan hi vam votar a favor després d’aconseguir un increment menor en l’augment que l’equip de govern havia previst i d’introduir mesures per incentivar la incorporació d’habitatges al mercat de lloguer. Per contra, també hem denunciat i estat a la contra de totes aquelles iniciatives que no hem considerat encertades, com el pressupost d’aquest any pels motius que hem exposat més amunt, la continuïtat de serveis que creiem que no funcionen adequadament o les previsions de finançament i gestió de la futura residència.
En paral·lel, no hem oblidat que la política de veritat es fa al carrer i per això hem seguit participant activament dels actes, esdeveniments i celebracions de les diferents entitats, col·lectius i associacions molinenques, alhora que hem tingut trobades amb tothom que ens ha demanat de veure’ns, també amb persones a títol individual, per escoltar-les i saber de primera mà les seves inquietuds i problemàtiques, i així traslladar la seva veu al lloc més adient: a les comissions i regidories pertinents, o al mateix Ple. Malgrat estar a l’oposició, la nostra voluntat de treballar per la vila i escoltar tothom està intacta.
Queden per endavant tres anys de mandat per fer molta feina i escoltar tots els Molins de Rei que conviuen i configuren la vila. Tenim la responsabilitat i la il·lusió per bandera, ferms en la voluntat que podem aportar un canvi en la manera de fer i entendre les coses en la política municipal. No vam aconseguir ser la força majoritària ni congregar els suports suficients d’altres grups per ser-ho, cert, però el nostre compromís hi segueix sent: treballar per millorar Molins de Rei i aconseguir el canvi en la manera de fer que prometíem durant la campanya.
I no voldríem acabar aquest escrit sense convidar totes aquelles persones que també creuen en un projecte republicà per a la nostra vila, on les persones estiguin al centre de tota acció municipal, a sumar-s’hi. Les nostres portes, que també són les vostres, estan totalment obertes a tota aportació.
Marta Espona, portaveu del grup municipal d’ERC
Sembla que a un any de mandadt del nou consitori a Molins de rei és obligació de fer una opinió de com a ha anat , fins al dia de avui 23 ja ho ha fet ERC , PSC i ARA , Espere’m ho faci també Enlaira.
De tot això en tenim de preguntar : a) Per que una alta abstenció de caire clarament independentista a les municipals ? b) Que ha fet , o a propossat fer ERC- Molins fora d’escalfar la cadira i cobrar puntualment els 400 € /per ple i individuu ? , Vist les seves intervencions als plens i baixa qualificació dels seus componets , excepte la de bona voluntat dels seus membres, vist el que hem vit fins ara , a nivell municipal, no es situaràn clarament com una alternativa al Govern socialista el 2027 . El pacte entre el PSC i Molins en Comú és solsament per el sou de Podemos. Certament amb aquest absolutime municipal marcat clarament per el PSC es imposible negociar res perquè, com a equip de govern, ja es té la garantia que qualsevol cosa que proposin la oposició, ell ja tenen els vots suficients per tirar-la endavant. És cert que l’alcalde Xavi Paz va fer el que mes li agrada que va ser mentir quan els hi va oferir la possibilitat de treballar conjuntament amb la resta de forces del consistori, i a la pràctica, quan els temes arriben a l’oposició, si hi arriven , son amb retad i malament, ja estan massa tancats com per canviar-los.
Aquest any de govern del PSC ha estat un posada en les pràctiques del mandat anterior, de gastar el remanent que no s’havien gastat per culpa de la pandemia per comptes de baixar el IBI , i per un excés d’inversions en remodelacions urbanístiques de poca talla i creació de Molinsinvers. i de dotar generosament algunes partides, com la del Museu del Renaixement i d’altres, que evidencien la seva preferència per intervencions més de cara enfora i a ETV
Lamente’m que ERC , veinet l’evoluciño de les coses, hagues votat afirmativament, a l’octubre 2023, les ordenances, i que el pressupost no es va presentar fins al mes d’abril 2024
Lamentable també, el retràs de les condicions de la construcció de la Residència per ineptitud del Consorci al que PSC l’havia subcontactat.
Lamentable la por i la nula intervenció de la Guardia Urbana en els aldarulls durant la passada Festa Major 2023 , sols pensar en multar a la ciutadania de Molins
També ens preocupa el cas del mòdul C, a l’edifici del Molí. si será per Sostenibilitat i Territori , o si per la OAC, o si per Radio Molins
Respecte al pressupost 2024 de 34 Milions de € , és justificable el que hi hagi un pla d’asfaltatge, un pla de les voreres i de mobilitat i aparcament, i que no tot s’ho gastins amb sous. El nou servei de neteja i recollida d’escombraries i jardineria de Molinsinvers que es molt més car que abans amb la empresa privada. i l’inici del pavelló esportiu a l’Escola Pont de la Cadena, i no la construcció d’un nou poliesportiu la zona de la carpa o a les Guardioles. . No apareix per enlloc la resposta de ERC a les necessitats de la població amb a la formació de persones desocupades, al avorriment dels avis, al coneixement de els medis digitals a la ciutadania , l’increment de material a la Biblioteca ( no hi ha cap llibre que parli de “aerotermia”), a noves iniciatives d’entreteniment dirigides a jubilats i a avis
La compra de l’edifici de la Loto, per 23 milions és un absurd , máxime quan ningú i voldrà a anar a treballar… el suport a les empreses i a les noves tecnologies ho te de fer el Garcia Nieto i el SOC i a la promoció del turisme a la vila val més que no es promogui, per que la vila està feta una porqueria.
La plaça de l’U d’Octubre de 2017 i a la del Pont de Cadena, hi ha hagut una mala gestió amb relació als materials que ja estan trencats , el manteniment i les oques ganes de treballar és una de les assignatures pendents d’aquest Ajuntament
Pel que fa a la tasca de ERC dins del consistori, és insignificat i sumissa al PSC en tot moment , amb la seva actitud de “Ave Maria” i han fet poques aportacions, segurament per manca de personal preparat per a ser regidor i no s’ han fer escoltar pel PSC, no es veu la voluntat de treballar per la vila i escoltar tothom si no tenen whatsup o Facebook o Instagram, al dia com si ho te en Xavi Paz del PSC