Els firaires lamenten que la pluja de dissabte els va fer minvar les vendes. Diumenge, en canvi, les bones temperatures van marcar la jornada i es van tornar a veure riuades de gent pels carrers. En general, els paradistes apunten a una fira bona, però no amb tants beneficis com es preveien.

Un any més, la Fira de la Candelera ha omplert els carrers de Molins de Rei de gastronomia, artesans i comerciants. La fira d’enguany, que ha estat un prolegomen a la 175a edició, una efemèride destacada, ha estat marcada principalment pel fred i la pluja deixant unes imatges d’uns carrers sense tantes aglomeracions com altres anys en què ha regnat el sol. La pluja de dissabte va fer minvar l’arribada de gent al municipi i malgrat que a partir de les quatre de la tarda ja va amainar, el fred i el mal temps van frenar l’afluència de persones. Un fet que, per aquells que passejaven a la Fira, els hi permetia caminar sense les aglomeracions habituals que es viuen en aquest cap de setmana però que, per als firaires, els va fer perdre la venda de pràcticament un dia sencer. Diumenge, en canvi, va aparèixer el sol i, tot i que no es van revertir els beneficis dels firaires, sí que va ajudar a tancar la Candelera amb millors sensacions.
Com ja va passar l’any passat, el sector més colpejat per la meteorologia ha estat el del planter. En la darrera edició la sequera va provocar que molta gent fos reticent a comprar plantes, sobretot per la por a no poder regar-les. Enguany, en canvi, la pluja de dissabte va provocar una davallada en la quantitat de visitants a la Fira. Concretament, l’afluència es va notar molt a la zona del planter, ja que normalment la gent aprofita els matins per comprar. Tot i això, els diferents paradistes del sector han apuntat al fet que ha estat una bona fira malgrat les circumstàncies.
La pluja minva les vendes del planter
Des de fa alguns anys, el planter, el que és la llavor de la Candelera, ha experimentat un declivi complicat de revertir. Tot i això, els paradistes continuen apostant per innovar i adaptar-se a les noves tendències dels compradors per així continuar potenciant la venda dels seus productes. El sector, que també continua travessant un període difícil a causa d’aquests dos darrers anys de sequera, assenyala que les vendes porten estancades uns anys. En aquesta ocasió, a més, la pluja de dissabte els va fer perdre pràcticament un dia sencer de vendes.
Des de Vivers Queralt, parada habitual a la Candelera, expliquen que per ells el dissabte va ser un dia fluix en vendes, ja que la pluja va impedir l’activitat comercial fins a gairebé l’hora de tancar, però també apunten que “podria haver estat pitjor”. En canvi, asseguren que la tarda de divendres va ser, en general, molt bona tot i que apunten que “molta gent només va venir a passejar”. Respecte a la pèrdua de la venda de dissabte, expliquen que “és veritat que enguany hem perdut un dia, però també hem de dir que tenim clients fixos que ja ens venen a buscar expressament quan venim a la Fira i diumenge hem pogut recuperar una mica”.
Per la seva banda, Vivers Costa Daurada expliquen que, per a ells, el divendres hi va haver molta afluència de públic, però pocs compradors. Tot i no ser un mal dia, tampoc el consideren especialment bo sinó que “ha estat un divendres bastant normalet”. Dissabte, en canvi, quan semblava que la venda s’animava, la pluja va acabar afectant la jornada, fent-los perdre entre vuit i nou hores de vendes que el diumenge no van poder recuperar. “Fa 24 anys que venim a la fira i sabem que això pot passar, però sempre fa ràbia veure que la previsió era bona i que finalment les vendes no han estat com esperàvem”, afirmen. A més, destaquen que la sequera i l’augment dels preus han fet que la tendència sigui comprar “plantes petites en comptes d’arbres”, un fet que també ha afectat la facturació.
“Estar al costat dels vins sempre és un impuls per vendre”
Mentre que els firaires de la zona del planter lamentaven haver perdut les vendes del dissabte, la situació al Terraplè era força diferent. A la zona d’embotits, que va estar plena de visitants durant tot el cap de setmana, els paradistes van valorar la Candelera com a “molt bona”, tot i que alguns reconeixen que ha estat una mica més fluixa en comparació amb altres anys.
La proximitat amb la fira de vins i la gran afluència de visitants a la zona, com ja és habitual, han afavorit les vendes a la zona d’embotits. Des de S’Oratge de Menorca expliquen que el divendres va anar força bé per ser el primer dia, mentre que el dissabte la pluja va frenar l’activitat comercial al matí. Tot i això, expliquen que a la tarda el ritme es va recuperar i el diumenge va ser una bona jornada. “El fet d’estar aquí al costat dels vins sempre és un impuls per vendre”, asseguren, i afegeixen que molts visitants venen a la fira buscant embotits diferents dels que poden trobar habitualment als supermercats. “Nosaltres oferim un producte de millor qualitat que no pas el que es ven als supermercats i això es nota en les vendes”, expliquen. Tot i això, admeten que la situació econòmica actual es nota en el consum, ja que “ja fa anys que la gent compra menys quantitat o menys productes”.
Per la seva banda, des d’Ibéricos Extremeños expliquen que en un primer moment semblava que la Candelera seria molt bona perquè “el divendres vam notar més afluència que altres anys”. Dissabte, però, la previsió es va truncar, ja que el temporal va fer baixar les vendes, encara que a la tarda va aconseguir recuperar part del dia. “Fa molts anys que venim i ens esperàvem millors previsions de beneficis, però també és veritat que és febrer i ja sabem que això pot passar”, comenten. Tot i les dificultats meteorològiques, valoren positivament la fira i el fet que estiguin al costat de la fira de vins, fet que afavoreix les vendes en aquest sector. Precisament, l’espai dedicat als vins possiblement haurà de canviar d’ubicació l’any vinent si es compleixen les previsions i ja estan en obres les noves promocions de pisos de la plaça de la Llibertat.
Els artesans apunten una major afluència de gent
Situats entre el carrer Major i el Terraplè, com l’any passat, es trobaven els artesans. Els paradistes del sector, d’igual manera que la resta de firaires, han lamentat la pèrdua del dissabte a causa de la pluja. Enguany, però, a diferència d’altres edicions, apunten que la localització no és tan dolenta. “Ara que la gent ja sap que som aquí sembla que el nostre sector comença a remuntar una mica”, apunta una paradista. De fet, explica que estar en un carrer que fa de nexe entre el Terraplè i el carrer Major “fa que molta gent opti baixar per aquí en comptes de continuar fins a l’Ajuntament, ja que hi ha menys aglomeracions”.
Per altra banda, la ceramista molinenca Montse Artés, que també tenia la seva parada, va apuntar que malgrat que dissabte va ser un dia dolent “hem tingut bones vendes i ha estat una bona Candelera”. De fet, explica que encara que no s’han pogut recuperar aquelles vendes de dissabte “sí que hem notat que enguany ha passejat més gent pel carrer, el que indica que també hi ha hagut més vendes en moments en què no ha plogut”, ha sentenciat.
La 174a Fira de la Candelera, en imatges




























