• FES-TE SOCI ARA
Divendres, 06 març, 2026
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Les xerrameques reflexionen sobre la representació del cos i el sexe al carnaval

Samar Elansari
09/02/2026
a Cultura
EnviarCompartirTuitarEnviar

La cinquena edició de la trobada, organitzada pel Comitè de l’Antifaç, ha reivindicat la festa com a espai de llibertat, expressió corporal i reflexió col·lectiva.

D'esquerra a dreta Amat Molero, Jasmina Pujolar, Ernest Beumala, Ricard Vinyets i Helena Llorens
D’esquerra a dreta Amat Molero, Jasmina Pujolar, Ernest Beumala, Ricard Vinyets i Helena Llorens // Comitè de l’Antifaç

Un any més, el Comitè de l’Antifaç ha donat el tret de sortida al Carnaval amb les ja consolidades Xerrameques, un espai de pensament distès que enguany ha posat el focus en la representació del cos i la sexualitat sota el títol “La sexualitat al Carnaval: pits, xoxos, polles i altra carnaca variada”. La sessió, celebrada aquest dissabte 7 de febrer en format de taula rodona i debat de carajillo, ha arribat a la seva cinquena edició amb la voluntat de qüestionar els tabús i analitzar el paper de la performance i el desig dins l’imaginari carnavalesc. La conversa ha estat moderada per la sexòloga Helena Llorens.

El debat ha comptat amb la participació de veus vinculades tant al món del Carnaval com a l’anàlisi social de la sexualitat. Hi han intervingut Ernest Beumala, rei del Carnaval l’any passat; Ricard Vinyets, membre del Comitè de l’Antifaç; l’educador social especialitzat en porno i masculinitats Amat Molero; i Jasmina Pujolar, en representació de la Colla La Carnavalesca d’Olot i Castellfollit de la Roca. Tots quatre, durant la xerrada, han posat sobre la taula la relació entre tradició, transgressió i cos, així com el paper de la cultura popular com a espai d’expressió.

La xerrada va començar dibuixant el Carnaval com un espai de llibertat simbòlica on el cos, la disfressa i la performance permeten explorar identitats i actituds que queden fora de la norma quotidiana, dins una transgressió festiva difícilment extrapolable a la resta de l’any. També es va reivindicar la cultura popular com a origen i motor de la festa, defensant un model de Carnaval nascut del poble i alertant també d’una certa tendència a infantilitzar-lo i a desdibuixar el caràcter adult de la festa. En aquest marc, Jasmina Pujolar va destacar que, a la seva comissió, les vestimentes s’inspiren en carnavals com els de Canàries o el Brasil, amb plomes, poca roba i cossos exposats com a part d’una estètica que entén el cos com una eina d’expressió festiva.

El cos com a protagonista

Una de les qüestions centrals del debat va ser què passa amb el cos durant els dies de Carnaval que no passa la resta de l’any. L’educador social Amat Molero va apuntar que “vivim immersos en una realitat plena de normes que regulen la manera com ens mostrem i ens relacionem”, i que el Carnaval crea una mena de “bombolla” que permet “explorar-nos d’altres formes”. Aquesta norma, precisament, obre la porta a la transgressió, però també planteja altres qüestions “com qui pot transgredir sense conseqüències i per què aquestes llibertats només semblen permeses en un al carnaval”, mentre que fora d’aquests dies sovint són motiu de crítica o estigmatització.

Des de l’experiència de colla, Jasmina Pujolar va destacar el poder de la disfressa com a eina de transformació, dient que “em poso la disfressa i assumeixo el rol d’un altre personatge, soc una altra persona”. Tot i això, va recordar que no tothom viu el carnaval sota la idea que “tot s’hi val” i que els cossos reals i que no estan dins dels cànons, continuen sent objecte de judicis. Va denunciar comentaris masclistes vinculats a la roba o a l’exposició corporal “tant a les dones amb cossos normatius com les que no”. 

En la mateixa línia, Ernest Beumala va destacar que la disfressa no només transforma l’aparença, sinó també “la manera com els altres es relacionen amb tu” i, fins i tot, la manera com un mateix s’atreveix a actuar. Va explicar que, tot i definir-se com una persona introvertida en el dia a dia, durant el seu regnat “vaig adoptar un paper molt més extravertit perquè estava interpretant un personatge”, com si aquest li permetés treure a fora una part de si mateix que “no és habitual en mi”. Ricard Vinyets, per la seva banda, va parlar del cartell del carnaval, tot exemplificant que a banda de què el cos i la disfressa són una part molt important del carnaval “també hi ha límits clars”. En aquest sentit, va explicar que a l’hora de fer el cartell “sempre hem buscat que hi hagi cossos diversos, de diferents edats” però sempre “garantint en tot moment que les persones se sentin còmodes, reduint al mínim el temps d’estar despullats” i treballant sempre sota el respecte i la seguretat de les persones.

El simbolisme del carnaval

El tram final de la conversa va girar entorn de la identitat i de com es llegeix l’eròtica dins i fora del context carnavalesc. En aquest sentit, tornant al cartell del carnaval de Molins de Rei, es va apuntar que el desig eròtic implica el plaer propi i el de l’altre, un fet que els infants no aprecien i que, per tant, no entenen el simbolisme d’aquests cartells. Aquesta diferència de percepció respecte a la imatge de la festa molinenca va servir per subratllar que el Carnaval juga amb codis adults, on el cos i la insinuació formen part d’un llenguatge festiu que no sempre s’interpreta igual des de fora.

En aquest aspecte, Ricard Vinyets va assegurar que la gent que viu el Carnaval des de dins és qui se sent més còmoda amb el rumb actual de la festa “perquè entenen tot allò que estem fent des del comitè”, i va remarcar la importància d’entendre-la des de la participació i no només des del punt de vista dels espectadors. En aquest sentit, Ernest Beumala va afirmar el que deia Vinyets recordant quan l’any passat “el mossèn es va enfadar per la representació del rei Carnestoltes com a Sant Miquel Arcàngel i la seva posterior crema a la plaça”, i va defensar que al Carnaval cal entendre que tothom actua sota un personatge i que tot forma part de la performance de la mateixa festa.

El debat va cloure posant sobre la taula les contradiccions que encara travessen la festa quan es parla de gènere i seguretat. Jasmina Pujolar va explicar que, tot i que socialment està més normalitzat que les noies desfilin amb poca roba, dins la seva colla “també s’obre la porta que els nois puguin vestir-se de manera semblant si així estan més còmodes”, procurant sempre “fugir de caricatures despectives d’homes disfressats de dones”. Tot i això, Pujolar va reconèixer que la manera de vestir de la seva colla “està molt condicionada pel context de la nostra rua” i que el fet de desfilar en un recorregut amb el públic separat, “ens dona una seguretat que no tindríem en altres entorns”, on l’exposició del cos podria comportar situacions de risc com “comentaris masclistes o tocaments no desitjats”.

Relacionats

Etiquetes: CarnavalCarnaval 2026comitè de l'antifaç
EnviarCompartirTuitCompartir
Testament de Sa Majestat Carnestoltes XLV

Testament de Sa Majestat Carnestoltes XLV

20/02/2026
La reina durant la rua del Carnaval de Molins de Rei 2026

Molins té un Carnaval especial

19/02/2026
Molins de Rei fa l’últim comiat a la reina carnestoltes amb el velatori i la Bacallanera

Molins de Rei fa l’últim comiat a la reina carnestoltes amb el velatori i la Bacallanera

18/02/2026
Llegeix i escolta el Samaniat del Carnaval 2026

Llegeix i escolta el Samaniat del Carnaval 2026

16/02/2026
Ball del Camell Carnaval Molins de Rei 2026

El Ball del Camell del Carnaval de 2026, en imatges

16/02/2026
Comparsa Gran Rua de Carnaval a Molins de Rei

1.169 participants en 20 comparses en la Gran Rua del Carnaval 2026

15/02/2026
Article següent
El Terror Molins reivindica el cinema de terror en català com a senya d’identitat

Crits, corredisses i servei comunitari: benvinguts a Terror Molins

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Societat

L’Ajuntament commemora el 8M amb activitats culturals durant tot el mes de març

Samar Elansari
05/03/2026
El concurs de la gestió de l’aigua a Molins de Rei i set municipis més supera els 1.000 milions
Economia

Veolia i Gestagua confirmen que concorreran al macroconcurs de la gestió de l’aigua a Molins de Rei i set municipis més

Samar Elansari
04/03/2026
Jordi Gurrea, Dora Bustamante i Natividad Cano són els candidats al premi Trajectòria de Ràdio Molins de Rei
Cultura

Jordi Gurrea, Dora Bustamante i Natividad Cano són els candidats al premi Trajectòria de Ràdio Molins de Rei

Samar Elansari
04/03/2026

VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat
VIU Empresa

Com és el model d’habitatge públic metropolità? Més assequible, sostenible i de qualitat

Viu Molins de Rei
17/12/2025
El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya
VIU Empresa

El respecte a la diversitat, protagonista de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya

Viu Molins de Rei
19/11/2025
Una gran exposició al Museu d’Història de Catalunya fa justícia al llegat del poble gitano del nostre país
VIU Empresa

Una gran exposició al Museu d’Història de Catalunya fa justícia al llegat del poble gitano del nostre país

Viu Molins de Rei
27/10/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals

Tecnologia d’avantguarda per millorar la salut i reduir el dolor

Dra. Montse Casals - Centre Casals
29/08/2025

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

VIU+

El nou pla urbanístic metropolità preveu millors connexions amb Quatre Camins i Sant Cugat

27/02/2026
Menys passatgers dels habituals baixant del tren durant el cap de setmana de la Fira de la Candelera // David Guerrero

Homenatges, inèrcia i Rodalies: les claus de la 175a edició de la Fira de la Candelera

04/02/2026
L’Anuari 2025 de Viu Molins de Rei ja està disponible

L’Anuari 2025 de Viu Molins de Rei ja està disponible

30/01/2026
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?