El Síndic de Greuges va rebre 19 queixes de Molins de Rei relacionades amb l’administració pública durant el 2020. La majoria va ser per la gestió de l’arbrat i la jardineria, però també relacionades amb el malestar que ha generat el tribut metropolità.

Les queixes dels molinencs al Síndic de Greuges durant el 2020 han tingut uns clars protagonistes: la via pública i el tribut metropolità. De les 19 queixes que la institució va rebre l’any passat relacionades amb l’administració publica, 7 van ser per qüestions de medi ambient com la gestió de la jardinera i l’arbrat, i 6 relacionades amb el tribut metropolità. De fet, el Síndic ja va demanar fa uns mesos “fer un tribut més just”.
L’informe del Síndic de Greuges del 2020 a Molins de Rei, que l’adjunt a la sindicatura, Jaume Saura, ha presentat en un ple municipal extraordinari, també mostra que hi ha hagut tres queixes per qüestions d’urbanisme, dues per temes de polítiques socials i una en matèria de consum.
De totes elles, se n’han pogut resoldre 17 en un temps de resposta mig de 178,20 dies, un augment que contrasta amb el temps de resposta del 2019, quan les queixes s’havien tancat amb un termini mig de 71 dies: “Hem d’entonar el mea culpa, la pandèmia ha alentit tant el temps de resposta del Síndic com de l’Ajuntament”, ha dit Saura.
Menys queixes per la pandèmia
Però, les queixes registrades són de llarg molt inferiors a les del 2019, quan n’hi van haver 92, 73 queixes més. Des de la institució vinculen la reducció a l’any de la pandèmia, en què segurament el confinament domiciliari ha limitat la capacitat d’observació de la ciutadania.
La majoria de queixes s’han resolt admeten que no hi havia cap irregularitat per part de l’administració pública, tot i que en d’altres sí que s’hi ha vist una actuació millorable.
Tot i això, les 19 queixes registrades en relació amb les administracions públiques no són les úniques que el Síndic ha rebut provinents de Molins de Rei durant el 2020. Saura ha explicat que també s’han registrat queixes en àmbits més particulars com la factura elèctrica, el transport públic i el soroll que eleven aquesta xifra de queixes a 44 i que, sumades a 42 consultes rebudes, sumen 86 actuacions del Síndic al municipi.
Usar un llenguatge més inclusiu i lluitar contra la segregació
Després d’analitzar totes les queixes, una de les recomanacions que el Síndic de Greuges fa a l’Ajuntament per millorar la seva gestió és utilitzar un llenguatge més inclusiu en la documentació oficial. Un aspecte que el consistori ja es va comprometre a treballar després d’aprovar el primer pla local LGTBI el juny passat, però que a parer del Síndic encara continua essent una assignatura pendent.
També posen el focus en la lluita contra la segregació escolar i recorden que un informe de la Fundació Bofill assenyalava Molins de Rei com un dels municipis amb més segregació escolar.
L’oposició demana concreció
De fet, grups com ERC han aprofitat el ple extraordinari per demanar a l’equip de govern que concreti de quina manera s’està treballant el pla local LGTBI i també la lluita contra la segregació escolar. “Hem demanat en nombrosos plens que es facin passos en aquest sentit i una Oficina d’Escolarització Municipal”, ha recordat la regidora republicana Marta Espona.
L’alcalde, Xavi Paz, ha respost que en la propera comissió informativa ja explicarien en quin estat es troba el pla local LGTBI, així com els passos que està fent el municipi per acabar amb la segregació. També ha explicat que van contactar amb la Fundació Bofill perquè “hi havia dades sobre el municipi no actualitzades”.