La sociovergència molinenca aconsegueix aprovar les ordenances fiscals per a l’exercici 2013 amb el suport d’Esquerres, l’abstenció d’Iniciativa i el PP, i l’únic vot en contra de la CUP. El govern explica que les noves ordenances faran una distribució “més justa i equitativa” dels impostos.

Tot i que el compromís era debatre les ordenances fiscals i el pressuspost en un sol ple, a petició d’algunes forces de l’oposició, les ordenances fiscals es van debatre al marge del debat sobre els pressupostos. Un gest del govern municipal (PSC i CiU) per apropar-se a l’oposició per tal d”afavorir el màxim consens possible” en paraules del regidor de Finances, Fernando Espinosa (PSC). Aquesta estratègia, de moment, li ha anat bé a la sociovergència que ha aconseguit aprovar les ordenances per a l’exercici 2013 amb l’únic vot en contra de la CUP, segona força en número de vots a les passades eleccions municipals. Esquerres per Molins de Rei ha donat suport al govern mentre que Iniciativa per Molins de Rei i el PP van decidir abstenir-se. Tot i això, fonts de diversos partits de l’oposició asseguren que és probable que no hi hagi el mateix consens de cara a l’aprovació dels pressupostos.
Durant el ple extraordinari sobre les ordenances fiscals, Espinosa va definir les ordenances presentades pel govern com a “socials però amb rigor fiscal”. L’Ajuntament ha decidit congelar les taxes sobre les llars d’infants, l’escola de música i el servei d’atenció domiciliaria.
Pel que fa a l’IBI, s’ha decidit fer una rebaixa del tipus impositiu de -3,61% i, degut a la revisió cadastral, aquest impost acabarà pujant un 2,7%. D’altra banda, l’IAE (impost sobre les activitats econòmiques) i l’IVMT (impost sobre vehicles de tracció mecànica) s’han congelat i la resta d’impostos han pujat un 2,7%, per sota l’IPC de referència del mes de setembre (3,9%). També s’ha reduït la taxa d’activitats i sobre la taxa urbanística s’ha aplicat una bonificació del 10% per als nous emprenedors per tal de “fomentar l’ocupació i el comerç”.
Fre a una nova taxa que afectava a les entitats
Els tres partits majoritaris de l’oposició (Esquerres, Iniciativa i CUP) van oposar-se frontalment a una nova taxa que va presentar el govern, la qual regulava la cessió de taules i cadires a les entitats de Molins de Rei. D’aquesta manera, la intenció del consistori era cobrar una petita quantitat per cadira o taula municipal utilitzada per qualsevol entitat durant els seus actes.
El portaveu d’Esquerres per Molins de Rei, Jordi Romeu, va posar la supressió d’aquesta taxa com a requisit principal per donar suport al govern en aquestes ordenances. “Creiem que aquest any ens han escoltat més al fer les ordenances” va afirmar Romeu, per demanar després la retirada de la taxa que afectava a les entitats. Espinosa (PSC) va acceptar aquesta condició: “Podem retirar la taxa sobre les cadires i les taules si això ajuda a arribar a un consens”, va afirmar el regidor de Finances.
Des d’Iniciativa per Molins de Rei s’assegura que la proposta d’aquesta polèmica taxa és conseqüència de que “CiU ocupi la regidoria de Cultura” ja que consideren que “la dreta no aposta per la cultura”. Segons valoren els ecosocialistes en un comunicat “un poble amb cultura esdevé crític, i això la dreta no s’ho pot permetre”. El seu portaveu, Ivan Arcas, va assegurar després d’anunciar l’abstenció del seu grup que el govern “pot fer aquesta política amb l’IBI gràcies a les polítiques fetes per l’anterior govern municipal”. Per a Iniciativa, aquestes ordenances tenen un model continuista amb el model que practicava el tripartit que ells encapçalaven.
Per part de la CUP, Alex Maymó, va recordar que l’any passat la formació que representa es va abstenir a canvi d’unes condicions que, un any després, “no s’han fet realitat” a l’hora d’ “implantar una tarifació social”. A més, per l’esquerra independentista “no es poden fer pujar les ordenances i deixar els sous dels polítics igual”.
L’únic regidor del Partit Popular, Emilio Ramos, es va limitar a argumentar que “les ordenances podien ser pitjors” i que per això s’abstindria.
Companys del Viu, Esquerres va plantejar una proposta d'acord que afectava a un conjunt de criteris i figures impositives, des dels criteris de l'IPC a aplicar a la revisió dels tributs municipals (el 2,7% per sota de l'IPC actual) fins a la taxa de güals, passant per molts altres temes (tarifació social,llars d'infants, escola de música, piscina municipal, Sala Gòtica) entre el que hi figurava, de manera destacada, la retirada de la taxa de cessió de material (taules, cadires, etc) per a actes d'entitats. Però en cap cas, aquest tema, molt desafortunat, va ser l'única condició d'Esquerres x Molins de Rei per donar suport a les Ordenances Fiscals pel 2013. Us adjunto el text de la nota de premsa que vam fer pública en relació a aquest tema http://jromeu.enmolins.blog.cat/2012/11/19/789290…
Bona tarda Jordi. Per les teves paraules en el debat fet al ple extraordinari es podia entendre el que que nosaltres hem publicat. En qualsevol cas, incorporem aquest matís que comentes al text. Gràcies per participar.
Romeu : No nos queda claro lo que nos indica, y que eso fuese la causa en la que ExMdR , sorprendentemente, para la mayoria de la ciudadanía de Molins de Rei, diese el Si a las Ordenanzas Municipales 2013 : a) si Esquerres va plantejar una proposta d’acord y si sigue siendo unas sugerencias o “replansteo” y no hay nada firmado, b) de si Esquerres firmó un “acord” amb el Govern Municipal (CIU + PSC) . En cualquier caso , ExMdR al dar su aprobación a las ordenanzas , estando como estamos todos, en plena crisis económica , condicionado a la simpleza a que se aumenten algo por debajo del IPC , a que no se cobren las sillas y mesas municipales y a que en un termini de 3 mesos , revisar la Taxa de guarderias y música, lo veo muy frívolo por parte de ExMdR
En el pasado pleno extraordinario del día 7 de noviembre, hubo 2 sorpresas : 1) El inesperado Si de ExMdR a unas ordenanzas que no difieren a las del 2011 en las que entonces dieron el No. y 2) El inesperado discurso con sentido común, con sorpresa y rareza en boca del regidor del PP , Sr. Ramos, en el pleno municipal más importante (impuestos) del año : ” Creo que las ordenanzas municipales son muy importantes , y veo que no hay público en la Sala de Plenos , eso quiere decir que estamos haciendo alguna cosa mal”
Inmersos como estamos en una crisis económica en fase de depresión, con un decrecimiento negativo previsto para el 2013 del PIB de un – 2 % , con cerca de 2000 parados( solo los registrados) en Molins, con una marabunda de jubilados y prejubilados,no debería haber ningún regidor con sentido común, que diese un Si, en aprobar aumentos del 2,7 % , Para aumentos, el único índice que se debe tomar como base, es lo que aumenta el IPREM (Indicador Público de Renta a Efectos Múltiples) = SMI ( Salario Mínimo Interprofesional) que desde el 2010 hasta el 2012 no ha aumentado en nada ( 0%) , Nada de nada, Solo un 0% , Y si el Ayuntamiento no puede dar algunos servicios, pues, que los políticos se rebajen sus sueldos o no los dé.
Quanta rao te aquesta vegada la Teresa. +1