
La modernitat ha fet desaparèixer alguns oficis que havien estat cabdals en el passat. Viu Molins de Rei i el museu municipal et donen a conèixer alguna de les feines artesanals que ja no es fan a la localitat en una nova entrega de la secció cultural ‘Museu Flaix’. El museu ha aplegat els oficis en una col·lecció.

En el seu passat Molins de Rei es va caracteritzar per ser un municipi de pas per a viatgers i traginers. Això va fer que hi proliferessin ràpidament oficis com els de ferrer, per a les ferradures dels cavalls; el de boter; teixidor, corder i espardenyer. Tots ells lligats a la utilitat i temporalitat que exigien els viatgers que hi feien parada.
Però, el pas del temps i la consolidació de Molins de Rei com un municipi d’un caràcter més residencial van fer decantar la balança i que oficis com aquests cada vegada tinguessin menys pes en el dia a dia de la localitat.
Un dels que també va perdre pistonada va ser l’ofici de paraigüer, que s’encarregava de reparar els paraigües quan es trencaven, sobretot en una època en què aquests productes eren molt cars i sortia més a compte arreglar qualsevol desperfecte que no pas comprar-ne un de nou.
De fet, en el Molins de Rei d’abans era habitual sentir el paraigüer cridar pels carrers del municipi oferint els seu serveis a ple pulmó. També ho feien el peroler, el drapaire i l’esmolet. La via pública, per excel·lència, era el gran aparador comercial i artesanal.
Col·lecció per no oblidar l’artesania
Per això, el museu municipal conserva a les seves instal·lacions una secció d’etnografia amb objectes i estris significatius d’oficis del Molins de Rei del passat que ja no es cultiven.
La voluntat de l’equipament local és conservar tots aquests utensilis per evitar que s’oblidin les feines artesanals que van caracteritzar el Molins de Rei de fa un temps. Tots ells es poden visitar a les instal·lacions del museu, ubicat a Ca n’Ametller.
