Uns 19 molinencs han demanat informació sobre l’ingrés mínim vital al departament de Serveis Socials de l’Ajuntament per tramitar l’ajut, que depèn de l’Estat i s’adreça a les persones que cobren menys de 5.000 euros anuals. És només un 2,09% de la població que té dret a rebre l’ajut al municipi.

Fa un mes que l’ingrés mínim vital va entrar en vigor per a les persones que cobren menys d’uns 5.000 euros anuals, és a dir uns 416 euros al mes. A Molins de Rei hi ha 905 persones en aquesta situació que es podrien beneficiar de l’ajut, però en xifres de l’Ajuntament a hores d’ara només 19 persones han demanat informació al departament de Serveis Socials del consistori per tramitar-lo.
La xifra representa només el 2,09% de la població molinenca que es podria beneficiar de l’ajuda segons càlculs de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Des de la regidoria de Serveis Socials reconeixen que “el nombre de peticions és baix”, tot i que també expliquen que les dades no comptabilitzen aquells molinencs que podrien haver rebut l’ajut directament d’ofici des de l’Estat, sense necessitat de tramitar-lo, a causa de la seva situació econòmica.
La regidora de Serveis Socials, Jessica Revestido, també argumenta que l’ingrés mínim vital és una ajuda que, en dependre del govern de l’Estat, s’ha de tramitar des de la Seguretat Social i que per tant també hi poden haver molinencs que hagin utilitzat aquesta via per tramitar-lo i que tampoc quedin comptabilitzats en les dades que té l’Ajuntament, que només té registrats els qui han anat a Serveis Socials a demanar-ne informació.
Tot i així, Revestido no amaga que certa població vulnerable potser no ha pogut tramitar l’ajuda per falta d’accés a dispositius electrònics o per desconeixement del procés de tramitació.
Per això, la regidora obre la porta a que la ciutadania que compleixi els requisits per demanar l’ajut es pugui adreçar a Serveis Socials per rebre’n més informació: “Fins i tot els ajudarem a tramitar-lo si cal, com ja hem fet amb quatre de les 19 persones que han vingut a demanar-nos-en informació”, diu.
A l’espera d’un acord amb l’Estat perquè l’ajut es pugui tramitar des dels ajuntaments
Conscients que potser la campanya informativa de l’ingrés mínim vital no ha arribat justament a aquells a qui més se n’havien d’assabentar, Revestido ha explicat a Viu Molins de Rei que des del govern de l’Estat s’està en converses amb els ajuntaments perquè siguin els departaments de Serveis Socials dels consistoris els qui s’encarreguin de tramitar l’ajut, sense necessitat que la ciutadania hagi d’anar a les oficines de la Seguretat Social.
De fet, un dels problemes amb què s’han trobat alguns dels ciutadans que han volgut tramitar l’ajut durant aquest primer mes de vigència de l’ingrés mínim vital és que força oficines de la Seguretat Social encara estaven tancades per la pandèmia i a l’hora de voler-hi anar a demanar informació presencialment -perquè no s’aclarien amb els tràmits telemàtics- es trobaven amb la porta tancada.
En aquesta línia, partits com Molins En Comú i Molins Camina Podem ja van proposar que el govern municipal inclogués als nous pressupostos la plaça d’un tècnic de suport per ajudar les famílies vulnerables a tramitar l’ingrés mínim vital des del consistori, però l’executiu municipal no va acceptar la proposta en considerar que és una qüestió que depèn de l’Estat.