• FES-TE SOCI ARA
Dimecres, 18 juny, 2025
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Miguel Zaragoza i Fernando Espinosa: La gestió econòmica al servei de la ciutadania

Miguel ZaragozaIFernando Espinosa
28/04/2015
a Opinió
EnviarCompartirTuitarEnviar
El tinent d'alcalde, Miguel Zaragoza, en una imatge d'arxiu a la signatura del pacte de govern entre CiU i PSC // David Guerrero
Miguel Zaragoza // David Guerrero

Aviat farà quatre anys que els i les socialistes varem assumir la responsabilitat del Govern del’Ajuntament de Molins de Rei amb el Xavi Paz com a alcalde.

Un dels grans reptes que ens vàrem imposar per a aquest mandat fou canviar la política de gestió econòmica de l’Ajuntament i la gestió de les compres i la contractació, tant de serveis,com d’obres i de subministraments. Els objectius eren, per un costat, que la nova política de gestió econòmica permetés millorar la situació dels principals paràmetres de solvència econòmica i financera del Consistori i que, a més, es pogués retre comptes de forma puntual, clara i transparent als membres del govern, als representants dels altres grups polítics, i a la ciutadania en general. Per l’altre, d’acord amb la legalitat vigent, les compres fossin més àgils, sostenibles, transparents, eficaces i, sobretot, eficients.

Ferran Espinosa en una imatge d'arxiu // PSC Molins de Rei
Ferran Espinosa en una imatge d’arxiu // PSC Molins de Rei

Per aconseguir-ho vàrem prendre decisions com ara la creació de l’Oficina de Contractació, que marcaria els criteris de l’organització en matèria de contractació pública i les seves prioritats. També vam encarregar a la Diputació de Barcelona un Informe econòmic i Financer (auditoria) per saber exactament l’estat de l’economia municipal. Arran del què indicava l’informe vàrem prendre decisions com ara la de modificar les bases d’execució del pressupost, que són les normes que regulen la gestió del pressupost municipal, introduint mesures de prudència financera o la de canviar els circuits que segueixen les factures dels proveïdors des del moment que es presenten a l’Ajuntament, amb l’objectiu d’escurçar els tràmits i facilitar el pagament més àgil i ràpid.

Una altra decisió important en l’àmbit econòmic fou la de delegar la gestió de quasi bé la totalitat dels tributs municipals a l’Organisme de Recaptació i Gestió Tributària  de la Diputació de Barcelona. Mesura que ha significat un estalvi important de recursos, entre d’altres coses, atès que des d’ aleshores no tenim la necessitat de contractar amb entitats financeres cap pòlissa de tresoreria per atendre les necessitats de diner líquid, necessari per fer front als pagaments mensuals i ha possibilitat dedicar el personal que ho gestionava a altres tasques.

El mes de juny de 2011, degut a una determinada política de gestió econòmica, la situació econòmica i financera de l’ajuntament era complexa; no es complien els terminis legals per aprovar els Comptes municipals; el termini mitjà de pagament als proveïdors era de 148 dies; la liquidació del pressupost de l’any 2011 va ser negativa per import d’ 1.131.930 € i el deute viu (l’import del capital pendent de retornar a les entitats financeres per préstecs) pujava 20.949.466 € i representava un índex del 80,6% sobre els ingressos corrents. L’Ajuntament tenia factures pendents de pagament per damunt dels 6 milions d’euros la qual cosa va comportar, a més dels efectes sobre els proveïdors que no havien cobrat, que el Govern de l’estat ens obligués a demanar un crèdit de 3 milions i mig d’euros per liquidar-les.

En aquests gairebé quatre anys també hem hagut de fer front a les diferents retallades que han aplicat  la resta d’ administracions, especialment la Generalitat de Catalunya, com la reducció de les seves aportacions en les escoles bressol o el Fons català de Cooperació Local, entre d’altres. A més de les retallades hem hagut de suportar que  la Generalitat tampoc pagués els deutes que ja tenia reconeguts amb l’Ajuntament, amb la conseqüent càrrega financera que aquest incompliment comporta.

La situació actual és ben diferent a la que teníem el 2011. Hem aprovat tots els comptes municipals dins del termini legal, tant els pressupostos anuals com les liquidacions, cosa que permet, a més de complir la llei, tenir la informació econòmica i financera actualitzada a l’hora de fer propostes i de prendre decisions. L’Ajuntament paga als proveïdors, en un termini mitjà de 40 dies. Les liquidacions dels pressupostos dels anys 2012, 2013 i 2014 han donat resultat positiu; la de l’any 2014 per import de 1.814.277 euros. Els resultats positius han permès finançar inversions amb recursos propis, sense haver de demanar cap préstec, per import de quasi bé 4 milions d’euros. La reducció del deute viu ha estat de més de 3 milions d’euros essent el deute actual de l’ajuntament  de 17.897.911 d’euros amb una ràtio del 62’3%.

Hem estalviat més de 700.000 euros durant el mandat gracies a les bones polítiques de contractació publica, això ens ha permès fer més polítiques socials com ara fer front a les retallades de la Generalitat sense pujar els preus públics de les escoles bressols.

En definitiva, hem millorat substancialment la gestió municipal per posar l’ajuntament al servei dels vilatans a la vegada que l’hem fet més transparent  atès que per primera vegada tota la informació econòmica de l’ajuntament es publica a la web municipal.

La diferencia del govern anterior amb l’actual es clara: som els i les socialistes de Molins de Rei.

Fernando Espinosa, regidor de Finances del PSC del 2011-2013

Miguel Zaragoza, tinent d’alcalde, President de l’Àrea d’Economia i Serveis Generals, regidor de Finances del PSC del 2013-2015

Relacionats

Etiquetes: auditoriacontractació públicadeute viuDiputació de Barcelonaescoles bressolFernando EspinosaFons Català de Cooperació LocalGeneralitat de Catalunyaliquidació de pressupostmesures de prudènciaMiguel ZaragozaOficina de ContractacióOrganisme de Recaptació i Gestió Tributària de la Diputació de Barcelonapagament a proveïdorsPSCPSC Molins de Reiretalladestransparència
EnviarCompartirTuitCompartir
Les escoles bressol treballen per obrir amb garanties però amb menys demanda

Les AFAs de les escoles bressol veuen inviable l’obertura de nous espais

17/06/2025
El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta

El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta

16/06/2025
Famílies retreuen a l’Ajuntament manca de planificació davant la falta de places a les escoles bressol

Famílies retreuen a l’Ajuntament manca de planificació davant la falta de places a les escoles bressol

10/06/2025
Les escoles bressol treballen per obrir amb garanties però amb menys demanda

Una setantena de famílies es queden sense plaça en les preinscripcions a les escoles bressol

06/06/2025
Una petita rambla connectarà la nova residència d’avis amb el barri de la Granja

Sant Vicenç anuncia que la Generalitat construirà una residència i Molins de Rei demana que el Govern participi en la seva

14/05/2025
L’escola bressol El Patufet tanca les portes després de 50 anys

L’escola bressol El Patufet tanca les portes després de 50 anys

28/03/2025
Article següent
Instagram i un trencaclosques protagonitzen la campanya de primavera del Bot-Mol

Instagram i un trencaclosques protagonitzen la campanya de primavera del Bot-Mol

Més comentat 1

  1. dclosa says:
    10 anys enrere

    Hay que matizar bien eso de : Aviat farà quatre anys que els i les socialistes varem assumir per el periòde de 2 anys la responsabilitat del Govern del’Ajuntament de Molins de Rei amb el Xavi Paz Peche com a alcalde, ¿ i han canviat la política de gestió econòmica de l’Ajuntament i la gestió de les compres i la contractació, tant de serveis,com d’obres i de subministraments? ¿ Antes no se hacía? . Posiblemente haya mejorado situació dels principals paràmetres de solvència econòmica i financera del Consistori i que, a més, es pogués retre comptes de forma puntual, clara i transparent als membres del govern, pero…. No als representants dels altres grups polítics, que siempre se quejan de la falta de información,
    i a la ciutadania en general que no tenemos acceso. ¿ les compres son més àgils, sostenibles, transparents, eficaces i, sobretot, eficients? , ¿Las de las fotocópias externas también o son adjudicadas a dedo?, ¿ Cuanto nos costó eso de la Diputació de Barcelona de preparar un Informe econòmic i Financer (auditoria) per saber exactament l’estat de l’economia municipal?
    Está bien eso d’escurçar els tràmits i facilitar el pagament més àgil i ràpid, pero… ¿ No hay mucha ligereza en aprobar las certificaciones de obra y luego no hay quien reclame a la constructora, (véase las inundaciones) ? , ¿ Si han delegado la gestió de quasi bé la totalitat dels tributs municipals a l’Organisme de Recaptació i Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, en qué trabaja ahora el personal? , ¿ Los han despedido? , ¿ Cuanto nos cuesta toda esta gestión? , ¿ Cuales han sido esos de dedicar el personal que ho gestionava a altres tasques?
    ¿Han sido ustedes los del PSC-Molins los que han solucionado loa pagos a proveïdors que no havien cobrat, o fué el Govern de l’estat ens obligués a demanar un crèdit de 3 milions i mig d’euros per liquidar-les?
    ¿Es lícito que si han estalviat més de 700.000 euros durant el mandat gracies a les bones polítiques de
    contractació publica, això se destine a fer polítiques socials y tapar los agujeros de les retallades de la Generalitat sense pujar els preus públics de les escoles bressols, en vez de destinarlos a la limpieza , señalización y mejora de las calles, como debería ser?
    No llegamos a entender los montajes que se hacen entre ustedes y creemos que no debe ser tan complicado todo eso de las finanza, El señor Espinosa, de no haberle salido la plaza de persona de confianza en el Ato de Sant Just d’Esvern , y despedirse a la francesa según sus intereses personales, habria estado apalancado toda la legislatura en la poltrona del Ayto de Molins de Rei , cobrando los correspondientes 46.204,33 €/año amb dedicació exclusiva , y al
    final no ha sido necesario, ¿Eso és que la diferencia del govern anterior amb l’actual es clara son els i les socialistes de Molins de Rei ? .

    Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

Les escoles bressol treballen per obrir amb garanties però amb menys demanda
Societat

Les AFAs de les escoles bressol veuen inviable l’obertura de nous espais

Samar Elansari
17/06/2025
L’Atlètic Incresa ascendeix a Tercera Catalana
Esports

L’Atlètic Incresa ascendeix a Tercera Catalana

Samar Elansari
16/06/2025
El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta
Política

El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta

Samar Elansari
16/06/2025

VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei
VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei

Samar Elansari
12/05/2025
Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat
VIU Empresa

Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat

Samar Elansari
20/03/2025
Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil
VIU Empresa

Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil

Viu Molins de Rei
18/03/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals
Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dra. Montse Casals - Centre Casals
07/05/2025

VIU+

Enderroquen els antics vestidors de l’Atlètic Incresa

Butlletí | Gairebé vint anys de demandes en equipaments esportius

09/06/2025
Solar de la granja

Butlletí I Els pactes de la residència

17/05/2025
La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

02/05/2025
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?