• FES-TE SOCI ARA
Dilluns, 16 juny, 2025
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

Un matís en l’addenda del projecte de la nova residència encalla l’equipament de nou

Roger Cuartielles
19/05/2021
a General, Societat
EnviarCompartirTuitarEnviar

La Generalitat i l’Ajuntament s’han intercanviat documents en els últims mesos per acordar el nombre de places públiques residencials que es finançaran al municipi, però el consistori demana més concreció a la Generalitat per no enganxar-se els dits.

Solar de la granja
Terrenys on, teòricament, s’ubicarà la nova residència // Anna Bermejo

Viu Molins de Rei és possible gràcies a la comunitat de socis i sòcies que dona suport al diari amb una petita contribució econòmica.

L’Ajuntament i la Generalitat de Catalunya es van reunir ja fa cinc mesos per concretar el finançament de les places públiques que ha de tenir la nova residència. Va ser al desembre, en una trobada que sobretot volia ser una primera presa de contacte amb la nova secretaria d’Afers Socials i Famílies, Marta Cassany, que s’havia incorporat feia pocs mesos en el càrrec després d’una remodelació de la cúpula de la conselleria.

En aquella reunió no es va arribar a cap acord. Però, el consistori i el Govern es van emplaçar a fer una nova trobada al gener, abans que l’executiu català quedés en funcions a causa de les eleccions del 14 de febrer.

De la trobada del gener en va sorgir el compromís que Generalitat i Ajuntament s’intercanviarien una addenda en què s’especificaria el nombre de places a concertar. Però, la sorpresa del consistori va ser que, en llegir l’addenda, es van adonar que el departament de Chakir El Homrani no concretava prou les places que es comprometia a assumir.

Ball de xifres en les places a concertar

El ball de xifres es remunta al 2018, quan l’alcalde de llavors, Joan Ramon Casals, va signar amb El Homrani una declaració d’intencions que donava llum verda al projecte i en què, almenys de cara en fora, la Generalitat es comprometia a finançar 50 places residencials i una vintena d’atenció diürna. També fiava a la disponibilitat pressupostària la construcció de la nova residència.

Per a l’Ajuntament, però, les 50 places residencials s’havien de sumar a les 30 places públiques que la Generalitat ja ofereix al municipi amb la llar d’avis actual i, per tant, el conjunt de places públiques a Molins de Rei havia de passar de 30 a 80. De fet, l’objectiu del consistori és que el nou equipament tingui un centenar de places residencials, i que la majoria de les quals siguin públiques.

L’exalcalde, Joan Ramon Casals, signant l’acord amb el conseller Chakir El Homrani el desembre del 2018 // Generalitat de Catalunya

Aquest increment no va quedar plasmat al compromís que Casals i El Homrani van signar i, per això, l’Ajuntament i la Generalitat van haver d’incorporar al document una addenda que especifiqués les places que es concertaven.

És justament aquí on el projecte es troba de nou encallat. En declaracions a Viu Molins de Rei, l’alcalde, Xavi Paz, ha explicat que l’última proposta d’addenda que la Generalitat ha enviat a l’Ajuntament només específica que es compromet a finançar 50 places residencials.

El document, però, no detalla si es tracta de la xifra total de places residencials que la Generalitat finançarà al municipi o de si, en canvi, les 50 places seran un increment que se sumarà a les 30 que actualment ja hi ha, que és el que reclama el consistori.

A hores d’ara, la Generalitat encara no ha respost el matís a l’Ajuntament. Tot i així, Viu Molins de Rei ha contactat també amb el departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i fonts de la conselleria han confirmat que les 50 places se sumaran a les 30 ja actuals.

La conselleria diu que estan treballant en una nova addenda, però no aclareixen quan l’enviaran al consistori. També caldrà veure què passarà en els propers mesos, ja que segons l’acord de govern entre ERC i Junts, Afers Socials passa a mans dels juntaires.

Des de l’Ajuntament expliquen que, per no enganxar-se els dits, no signaran l’addenda fins que la Generalitat faci constar el matís. “Nosaltres volem que siguin 50 places d’increment”, reivindica Paz, que espera que amb la formació d’un nou govern es pugui acabar de desencallar la qüestió.

La PARM, cansada però esperançada

La PARM (Plataforma d’Afectats per la residència de Molins de Rei) també confia que la formació d’un nou Govern a la Generalitat permeti tirar endavant la nova residència, sobretot perquè ja fa anys que reclamen un nou equipament.

Una de les molinenques que lidera la plataforma és Judith Herrera i explica que durant aquests anys les ha vist de tots colors: “S’han publicat mentides i hi ha polítics que no han fet res”, diu. Tot i així, espera que la persona que agafi les regnes de la conselleria entomi els compromisos ja adquirits.

Judith Herrera en una imatge d’arxiu al ple municipal reivindicant el nou equipament // Roger Cuartielles

Herrera admet que els anys de lluita no han estat fàcils, sobretot perquè creu que alcaldes com Joan Ramon Casals no van fer prou pel projecte. “És quan més contacte directe hi havia amb la Generalitat perquè compartien color polític, però no va moure ni un dit, li vam entregar signatures i les va guardar en un calaix, com també va fer amb el protocol signat amb el conseller”, lamenta.

A parer d’Herrera, el postconvergent es va centrar sobretot a fer la nova biblioteca i va deixar altres projectes al marge. “La biblioteca va ser el seu monument i de la resta se’n va despreocupar”, opina la molinenca, que ha intercanviat infinitud de trobades i correus electrònics per abordar la construcció de la nova residència amb els responsables polítics, tant del consistori com de la Generalitat.

Solar de la granja
La residència estarà, teòricament, al darrera del CAP // Anna Bermejo

Fins i tot explica que, a vegades, amb la Fina Gibert –una altra molinenca que lidera la PARM– han pensat a llençar la tovallola, però que no ho han fet per la memòria d’un dels impulsors de la plataforma, en Joan Clos, que va morir fa dos anys. “Tirem endavant per en Joan, perquè sabem que era el seu somni, segur que ell ens ajuda des de dalt”, diu Herrera.

I és que, la construcció d’una nova llar d’avis ha estat objecte de nombroses reivindicacions ciutadanes liderades per la PARM, que en els darrers anys ha estat testimoni de diferents promeses polítiques i acords i desacords entre Ajuntament i Generalitat per posar-la en marxa.

Per exemple, l’any 2010, fins i tot abans de la creació de la PARM, les dues administracions van arribar a un acord que va acabar en un calaix. Anys més tard, i després de diferents reclamacions ciutadanes, Generalitat i consistori es van tornar a comprometre. Aquella vegada van acordar que l’equipament obriria portes el 2019 i que l’Ajuntament assumiria la construcció i només demanava a la Generalitat el finançament de les places, però aquesta promesa tampoc s’ha complert.

El disseny de la futura residència: emular l’habitatge

Judith Herrera també està esperançada perquè el disseny de la nova residència que es va presentar a finals de l’any passat, fruit del concurs d’idees que va convocar l’Ajuntament, la convenç.

És un projecte gestat per la unió dels gabinets d’arquitectes BTA i PMMT, i que evoca el concepte d’habitatge amb diferents unitats de convivència separades que comptaran amb espais comuns i habitacions més individualitzades.

La planta de convivència, situada a la part superior, preveu dues unitats diferenciades // BTA arquitectes i PMMT arquitectura

L’objectiu del model guanyador, a banda d’emular el concepte d’habitatge, és que la nova residència garanteixi més intimitat als residents, a banda de facilitar un millor aïllament de l’equipament en sectors diferenciats quan sigui necessari com, per exemple, en cas de pandèmia.

Segons el disseny, la residència també inclourà a la planta baixa serveis de perruqueria, podologia, farmàcia i atenció mèdica. A banda d’un menjador comú i d’una sala d’estar, també hi haurà una sala per treballar la motricitat i per fer manualitats, a més d’un espai diferenciat per a les reunions familiars.

La planta baixa, a banda d’incorporar diferents serveis, donarà accés a una àrea d’exercici exterior i a un jardí terapèutic.

El projecte de disseny, però, també es troba a l’espera de les negociacions entre la Generalitat i l’Ajuntament. L’únic que a hores d’ara saben els dos gabinets d’arquitectes guanyadors del projecte és que si l’any 2023 no s’ha portat a terme, l’Ajuntament els haurà d’indemnitzar amb 10.000 euros, que és la quantitat compensatoria que fixava una de les clàusules del concurs d’idees, que també va patir endarreriments per un recurs que un dels gabinets participants va presentar.

Mentrestant, els 4.083 metres quadrats del terreny del barri de la Granja on s’ha de construir l’equipament, a tocar del CAP, continuen sense saber quan començaran les obres.

Relacionats

Etiquetes: Llar d'avisllar d'avis Doctor Josep Mestrenova llar d'avisnova residènciaPARM
EnviarCompartirTuitCompartir
La residència per l’any 2027?

La residència per l’any 2027?

11/04/2025
Jéssica Albiach insta la Generalitat a trobar solucions per la residència

Jéssica Albiach insta la Generalitat a trobar solucions per la residència

01/02/2025
Una petita rambla connectarà la nova residència d’avis amb el barri de la Granja

L’Ajuntament aprova l’ampliació del servei residencial de Molins de Rei

05/12/2023
La PARM assisteix al ple per demanar explicacions sobre la residència

La PARM denuncia falta de transparència en la construcció de la nova residència

14/11/2023
Una petita rambla connectarà la nova residència d’avis amb el barri de la Granja

Una petita rambla connectarà la nova residència d’avis amb el barri de la Granja

11/04/2023
La Generalitat finançarà 2,4 milions de la construcció de la residència amb fons Next Generation

La Generalitat finançarà 2,4 milions de la construcció de la residència amb fons Next Generation

08/02/2023
Article següent

Un radar mòbil controlarà l'excés de velocitat a diferents vies

Més comentat 4

  1. Retroping: Ramon Sánchez (Junts per Molins): “No podíem deixar que el PSC governés com volgués” | Viu Molins de Rei
  2. Retroping: Xavi Paz: “L’oposició no es pot enfadar perquè complim amb el nostre programa” | Viu Molins de Rei
  3. Retroping: Carta oberta de la PARM a l’equip de govern i l’oposició | Viu Molins de Rei
  4. Retroping: La PARM aborda la consellera de Drets Socials per desencallar la construcció de la residència | Viu Molins de Rei

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

L’Atlètic Incresa ascendeix a Tercera Catalana
Esports

L’Atlètic Incresa ascendeix a Tercera Catalana

Samar Elansari
16/06/2025
El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta
Política

El PSC de Molins de Rei reivindica la socialdemocràcia com a antídot davant l’extrema dreta

Samar Elansari
16/06/2025
L’Ajuntament equipara les condicions salarials de les escoles bressol municipals
Societat

L’escola bressol La Traca incorpora 13 places més d’infantil 1 davant l’alta demanda

Samar Elansari
13/06/2025

VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei
VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei

Samar Elansari
12/05/2025
Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat
VIU Empresa

Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat

Samar Elansari
20/03/2025
Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil
VIU Empresa

Com trobar el psicòleg adequat? Centre Sukha t’ho posa fàcil

Viu Molins de Rei
18/03/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals
Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dra. Montse Casals - Centre Casals
07/05/2025

VIU+

Enderroquen els antics vestidors de l’Atlètic Incresa

Butlletí | Gairebé vint anys de demandes en equipaments esportius

09/06/2025
Solar de la granja

Butlletí I Els pactes de la residència

17/05/2025
La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

02/05/2025
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?