Molins en Comú ha demanat crear un pla amb accions i infraestructures que regulin l’ús de vehicles de mobilitat sostenible. Mentre que ERC, la CUP i Molins Camina-Podem li han donat suport; Ciutadans s’ha abstingut i els partits del govern han votat en contra perquè ja ho estan desenvolupament “internament”.

El debat sobre la circulació de les bicicletes i els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) arriba a l’Ajuntament de Molins de Rei. L’ús dels patinets elèctrics i altres transports alternatius ha augmentat a tot arreu, també al municipi. Per això, Molins en Comú ha presentat una moció al ple de gener destinada a impulsar mesures per regular la circulació d’aquests vehicles.
La moció, però, ha estat tombada per la majoria absoluta del govern municipal format pel PSC i Junts per Molins, ja que asseguren que estan treballant en una modificació de les ordenances de circulació “internament”. La resta de formacions li han donat suport, amb l’excepció de Ciutadans que s’ha abstingut.
El regidor dels comuns, Gerard Corredera, ha destacat durant la sessió que moltes de les mesures destinades a la lluita contra el canvi climàtic han impulsat l’ús d’aquests mètodes de transport més ecològics. Tot i ser una bona notícia, sense una regulació que els acompanyi provoquen “problemes de convivència a les voreres, accidents i por d’alguns vianants a circular”. “Les causes venen especialment del seu ús indiscriminat per espais no adequats i pel desconeixement de la poca normativa existent”, ha argumentat.
Desplegament del Pla de Mobilitat Urbana
Davant d’això, Molins en Comú ha proposat redactar i executar un Pla de Mobilitat Urbana (PMU) amb la seva corresponent dotació pressupostària que inclogui especificacions per aquests mitjans de transport. Aquest projecte hauria d’incloure una revisió del pla directori de la bicicleta -caducat des del 2015-, i formació de la normativa pels potencials usuaris de patinets elèctrics, sobretot gent jove.

Sense un desplegament local de la normativa, els VMP es regeixen per les regles de la Direcció General de Trànsit (DGT). Bàsicament, decreten els 25 quilòmetres per hora com a velocitat màxima, obliguen a circular amb casc i prohibeixen que dues persones es muntin en un vehicle. Pel que fa a les vies de circulació, han de transitar per la calçada en l’absència d’unes indicacions concretes en les ordenances de cada municipi.
40.000 euros als pròxims pressupostos pel PMU
Tot i això, el govern municipal manté que ja està preparant un PMU que recull algunes de les demandes. De fet, el passat mes de novembre es va comprometre a renovar-lo, ja que porta caducat des del 2020. Segons el regidor de Mobilitat ,Àlex Herrero, el futur pla comptarà amb una proposta d’ordenances de circulació que abordarà l’ús de les bicicletes i els VMP, a més de la creació d’una Zona de Baixes Emissions i la pacificació del centre.
“Teniu la proposta dels pressupostos del 2022, on hi ha una partida de 40.000 per actualitzar el PMU”, ha defensat Herrero. Aquests comptes es presentaran dimarts vinent i es votaran al plenari l’endemà. Es preveu que quedin aprovats, ja que el govern té majoria absoluta.

A tot això, Corredera ha respost que no entén que el govern voti en contra d’una cosa que ja està fent i ha recalcat que la fi de la moció és que “vagi una mica més de pressa”.
La majoria de l’oposició, a favor
Durant el debat, també han intervingut regidors d’ERC i la CUP, que juntament amb Molins Camina-Podem, han secundat la moció. La republicana Cristina Rodríguez ha instat a l’executiu a “invertir en una xarxa de circulació segura per les bicicletes i els VMP per evitar que passin per les voreres”.
Al seu torn, Marc Vives de la CUP ha demanat centrar el debat “en la mobilitat sostenible enfront del vehicle privat”: “Si assimilem aquests vehicles als cotxes, guanya el debat de la bici contra el vianant i se seguirà apostant pel vehicle privat”.