L’Ajuntament ha demanat a l’administració provincial una diagnosi per lligar els ODS a l’acció municipal. La Diputació ha destacat, per exemple, el pla local de salut o les polítiques d’ocupació.

La Diputació de Barcelona lloa i vincula fins a 45 plans i polítiques municipals amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). L’Ajuntament s’ha adherit a un programa de l’administració provincial que busca ajudar als municipis a treballar segons la filosofia dels ODS en els seus fulls de ruta.
Entre aquesta quarantena de projectes, l’alcalde, Xavi Paz, ha destacat en una roda de premsa el pla de salut municipal, les polítiques d’ocupació i d’habitatge, el pla de gent gran i el Pla Local per l’Adaptació al Canvi Climàtic (PLACC).
Pel que fa al pla de salut, ara renovat, però que va quedar penjat per la pandèmia, Paz ha assenyalat que s’inclou un programa de suport psicològic a infants i adolescents. Tot això, aniria relacionat amb l’objectiu número 3, salut i benestar.
Habitatge i gent gran
Pel que fa a les polítiques d’habitatge, que es relacionarien amb l’objectiu 10 per reduir desigualats, l’alcalde ha tret pit de l’increment de pisos d’emergència social. “De tenir-ne un fa uns sis anys, ara en tenim vuit”, ha explicat, mentre que ha afegit que “segurament no són suficients”.
En aquest sentit, el Sindicat d’Habitatge, el col·lectiu municipal que defensa pel dret a l’habitatge, ha apretat en diverses ocasions en la necessitat d’oferir alternatives habitacionals dignes i suficients a les persones en situació de vulnerabilitat.

Pel que fa al PLACC, vinculat als dos diferents ODS en matèria ambiental, el batlle ha argumentat la importància de la recuperació de l’entorn natural i l’ús d’energies verdes. “Els pobles han de ser espais verds de generació d’energia alternativa i biodiversitat”, ha indicat. No obstant això, en diverses ocasions els partits de l’oposició han pressionat perquè es desenvolupin polítiques més ambicioses en aquesta matèria. D’altra banda, el col·lectiu ecologista Stop Llicorelles ha lamentat la creació d’un polígon industrial a les portes del Parc Natural de Collserola.
Amb relació al pla de la gent gran, que també s’ha executat a mitges per la pandèmia, Paz ha destacat la creació del Fòrum d’Envelliments actiu. Com a òrgan de participació, podria contribuir en l’ODS 11, per ciutats connectades i sostenibles. Mentrestant, la Plataforma d’Afectats per la Residència segueix esperant la concrecions en la creació d’una nova llar d’avis.
Acció municipal
A tot això, l’alcalde ha promès “una renovació constant” de les polítiques per contribuir en la millor manera possible a l’assoliment d’aquests objectius.
En aquest sentit, la vicepresidenta de la Diputació i diputada de polítiques de participació, agenda 2030 i ODS, Núria Parlón, ha posat en relleu la necessitat que les administracions locals se sumin a l’agenda 2030: “Des de l’àmbit local hem de desenvolupar polítiques públiques, transversals, transformadores que situïn a les persones al centre, millorin el desenvolupament, la distribució de la riquesa, la igualtat i la conscienciació ambiental”.