• FES-TE SOCI ARA
Dissabte, 21 juny, 2025
  • Iniciar sessió
Viu Molins de Rei
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • FES-TE SOCI ARA
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta
Sense resultats
Veure tots els resultats
Viu Molins de Rei
FES-TE SOCI

L’Ajuntament és responsable dels residus de la bòbila de la Rierada

Pere Casas
16/10/2024
a Opinió
EnviarCompartirTuitarEnviar
Imatge de la bòbila de Marimon de la Rierada // Cedida

Ho vam denunciar al Viu, sota el títol “ La riera de Vallvidrera, plena de restes de toves procedents de la bòbila Marimon de la Rierada”.

Allí dèiem que “no li val a l’Ajuntament de Molins de Rei aixoplugar-se, un cop més, en la seva persistent excusa per a amagar els problemes ambientals a la Rierada: “la solució és la urbanització”. “Al contrari, la seva inacció permet efectes tan greus com que la riera de Vallvidrera baixi plena de runa des de can Castellví… fins can Rabella! Les toves i rajoles trencades procedeixen de l’abocament de runa i deixalles a tocar de la riera a la bòbila Marimon, situada ben a prop de la granja de can Castellví. La bòbila resta abandonada des de fa dècades. Deixant a part els evidents efectes estètics i sobre el paisatge fluvial../… entenem que aquests abocaments de toves desnaturalitzen la riera, alteren el curs de l’aigua, la riba i la ribera, i caldria veure com intervenen a escala biològica en la qualitat de l’aigua i si afecten o no a les comunitats de fauna i flora endèmica de la riera de Vallvidrera”.

Contaminació a la bòbila

Tanmateix, a la bòbila Marimon a la Rierada hi ha un abocament encara més greu! 1.200 m2 d’amiant, en sostres d’uralita abandonats, que desprenen fibres perilloses. Recordàvem que “la uralita de l’època, per la seva “friabilitat” -és a dir, la característica que fa que amb els anys se li desprenguin fibres d’amiant o asbest- no només contamina en l’àmbit aeri, estant demostrat que la inhalació d’aquestes fibres pot causar malalties fatals de pulmó als veïns de l’entorn i posar en risc la fauna de la zona, sinó que quan plou, la riera arrossega les fibres soltes d’amiant al llarg del seu curs, i les dispersa encara més enllà dels voltants de la bòbila, i igualment hi ha sospites que podria causar càncers a nivell digestiu”.

Denunciàvem que les responsabilitats sobre la finca i els abocaments esmentats són defugides totalment per l’Ajuntament, sembla que aixoplugant-se sota un conveni improcedent amb els antics propietaris de la bòbila en què aquesta “passaria a ser propietat municipal en forma d’equipaments quan s’urbanitzés el Pla Parcial a la Rierada”… i publicàvem també que “SOS la Rierada va demanar en data de 9-12-21 a l’Ajuntament per escrit (registre d’entrada a OAC 2021025012) que assistís als seus propietaris en l’accés a unes vigents subvencions de la UE que els haurien permès la retirada de l’amiant sense cap cost econòmic per als veïns de la Rierada o els vilatans de Molins de Rei”. No hi va haver cap resposta positiva per part del govern municipal: “…això és cosa dels actuals propietaris, i nosaltres no ens hi posem“.

L’ACA responsabilitza a l’Ajuntament la retirada dels abocaments!

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) -l’entitat que gestiona la Riera-, ha respost donant-nos totalment la raó a la denúncia que la Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola (PCDC), el Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius (CEPA-EdC), i SOS la Rierada (entitats de persones que treballen desinteressadament per donar a conèixer i protegir la conservació dels espais naturals de la Rierada, de Vallpineda, i de la serra de Collserola), ens vam veure obligats a posar, donada la inacció del nostre govern municipal, davant de l’ACA i el Consorci del Parc de Collserola.

Retirada immediata, però sense fer més mal!

La resposta de l’ACA afirma que, segons és inscrit a Cadastre, “hem comprovat que la finca…/…. està a nom de l’Ajuntament de Molins de Rei”.

En aquesta contesta – i independentment de possibles afectacions als plans d’urbanització del Pla Parcial de la Rierada i de la seva possible execució- l’ACA informa “que farem un requeriment de retirada immediata dels residus a l’Ajuntament de Molins de Rei, en tant que titular de la finca esmentada.” Així, obliga al consistori de la Vila fer-se càrrec dels importantíssims abocaments de toves i uralita localitzats en el recinte de la bòbila, amb insistència sobre “la perillositat sobre la salut humana i l’ecosistema” de l’amiant que hi roman.

No és competència nostra com a entitats mediambientals escatir quan, perquè i com s’ha fet el canvi de titularitat, ni les seves conseqüències econòmiques sobre la futura reparcel·lació. Tampoc sobre qui hauria d’assumir les possibles despeses de retirar també les runes que envaeixen actualment la llera de la riera aigües avall. Tanmateix, però, la gestió s’entén que correspondria a l’ACA, que és l’administració titular del seu domini hidràulic.

Per tant, és de lògica demanar que aquesta retirada es realitzi de manera procedent, acurada i idònia, i -si és que s’escau- establint-se només atenent i  tenint en compte motius ecològics i mediambientals, no econòmics. En ambdós casos, mantenim l’exigència de que quan “es retirin els dos elements que poden continuar contaminant greument la riera de Vallvidrera, i s’hi extreguin les restes de toves…/… aquesta retirada es faci obligadament sense acudir de cap de les maneres a l’entrada d’elements i vehicles mecànics a la llera, ja que aquests mètodes agressius encara empitjorarien més el seu estat!”.

Mentrestant, no avancen els treballs de redacció d’un Pla de Conca per la riera de Vallvidrera, justament amb l’objectiu de garantir la qualitat d’aquesta Reserva Natural Parcial inclosa en el decret de creació del Parc Natural de la Serra de Collserola i imprescindible per garantir la connectivitat ecològica del Parc. És igualment preocupant que, en un indret com a la Rierada, on hi ha tanta pressió antròpica i urbanitzadora, la persistència d’aquests abocaments mostrin el poc valor natural que se li dona a un espai al bell mig i completament incardinat al Parc Natural, tant per part de les administracions nacionals, com per part del municipi de Molins de Rei, que hi persisteix en el seu obsolet -i inviable econòmicament- pla d’urbanització amb 260 cases més entre la Rierada i Vallpineda.

Pere Casas, per la Plataforma Cívica per a la Defensa de Collserola (PCDC), el Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius (CEPA-EdC), i SOS la Rierada.

Informació relacionada

L’ACA instarà l’Ajuntament a netejar els residus de la bòbila Marimon a la riera de Vallvidrera

Relacionats

Etiquetes: barri de la Rieradabòbila MarimonCollserolala Rieradariera de VallvidreraRierada
EnviarCompartirTuitCompartir
Un incendi crema una hectàrea a la zona dels aiguamolls

Collserola inicia la campanya de prevenció d’incendis amb optimisme després d’una primavera plujosa

19/05/2025
Cartutxos i bales de plom abandonades al voltant d’un antic camp de tir a Collserola

Cartutxos i bales de plom abandonades al voltant d’un antic camp de tir a Collserola

24/01/2025
Entitats ecologistes demanen a l’Ajuntament la retirada dels residus d’amiant i de toves a la bòbila Marimon de la Rierada

Entitats ecologistes demanen a l’Ajuntament la retirada dels residus d’amiant i de toves a la bòbila Marimon de la Rierada

03/01/2025
L’Ajuntament és responsable dels residus de la bòbila de la Rierada

L’Ajuntament diu que no pot actuar sobre els residus de la bòbila de la Rierada per problemes de titularitat

23/10/2024
L’ACA instarà l’Ajuntament a netejar els residus de la bòbila Marimon a la riera de Vallvidrera

L’ACA instarà l’Ajuntament a netejar els residus de la bòbila Marimon a la riera de Vallvidrera

16/10/2024
El projecte de renaturalització de la riera de Vallvidrera es completarà el 2025

El projecte de renaturalització de la riera de Vallvidrera es completarà el 2025

16/10/2024
Article següent
Dental Molins, innovació i odontologia avançada al servei del teu somriure

Dental Molins, innovació i odontologia avançada al servei del teu somriure

Més comentat 1

  1. dclosa says:
    8 mesos enrere

    Penós que l’Ajuntament no hagui donat resposta i escurrir el bulto, a la neteja dels residus contaminants a la riera de Vallvidrera , toves i rajoles trencades i presència d’amiant. El dilluns dia 21 d’octubre a la Radio Municipal FM 91.2 , al espai de “preguntes sense preguntes als regidors” , el regidor de Medi Natural i Serveis ambientals , en Lucas Silvano Ferro Solé (Podemos) (dedicació exclusiva, 43.689,15€/any) indicava de que l’Ajuntament actualment no és propietaria encara de la bobila Marimon fins que no es faci la urbanització del Plan Parcial , de moment l’Ajuntament no ha rebut cap “requeriment” del ACA , encara que el Cadraste diu que la propietat es de l’Ajuntament , pero el Registre de la Propietat hi esta inscrit en Marimon, L’Ajuntament ha instat una ordre de execusió al propietari via Diari Oficial per desconeixament de la seva direcció, per que s’en faci càrrec de la gestió de la retirada de residus, L’Ajuntament sols s’en farà càrrec si el ACA els fa “subsidiaris” .

    Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

A la portada

La Guàrdia Urbana, l’ADF, Protecció Civil i els Bombers es preparen per a la nit de Sant Joan
Societat

La Guàrdia Urbana, l’ADF, Protecció Civil i els Bombers es preparen per a la nit de Sant Joan

Viu Molins de Rei
20/06/2025
El trio ‘Havana Vieja’ apropa la història de la música cubana a l’Aula d’Extensió Universitària
Cultura

El trio ‘Havana Vieja’ apropa la història de la música cubana a l’Aula d’Extensió Universitària

Samar Elansari
20/06/2025
El Museu del Renaixement rep 729 visitants durant la Fira de la Candelera
Cultura

El Museu del Renaixement rep 4.400 visitants en els primers sis mesos

Samar Elansari
19/06/2025

VIU Empresa

El Centre Sukha col·labora en un documental de Movistar+ i reclama una mirada integral en el tractament de l’obesitat infantil
VIU Empresa

El Centre Sukha col·labora en un documental de Movistar+ i reclama una mirada integral en el tractament de l’obesitat infantil

Viu Molins de Rei
19/06/2025
Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei
VIU Empresa

Allianz Antonio Padilla, més de 25 anys al servei dels veïns de Molins de Rei

Samar Elansari
12/05/2025
Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat
VIU Empresa

Molins Comerç visibilitza la situació dels negocis familiars i la seva perdurabilitat

Samar Elansari
20/03/2025

SALUT INTEGRATIVA

mosaic
Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Detecció i tractament de disfuncions visuals en infants: Les claus per a un desenvolupament acadèmic saludable

Ariadna Grané - Mosaic
18/02/2025

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

L’Acupuntura: una técnica mil·lenària de la Medicina Tradicional Xinesa que aporta grans beneficis a la salut

Anna Planas - Mosaic
17/12/2024

SALUT I DOLOR

Logo Centre Casals
Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Millora del dolor agut i crònic amb Osteopatia

Laura Gàlvez
13/06/2025

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dolor Crònic i La Medicina Tradicional Xinesa (MTC) 

Dra. Montse Casals - Centre Casals
07/05/2025

VIU+

Enderroquen els antics vestidors de l’Atlètic Incresa

Butlletí | Gairebé vint anys de demandes en equipaments esportius

09/06/2025
Solar de la granja

Butlletí I Els pactes de la residència

17/05/2025
La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

La Llibreria Amèlia, un negoci familiar que apropa els llibres al municipi des de fa més de 50 anys

02/05/2025
Més

La nostra independència depèn de tu. Per poder fer el periodisme local que Molins de Rei necessita ens cal el teu suport econòmic.

FES-TE SOCI de Viu Molins de Rei

ANUNCIA'T al Viu Molins de Rei


  • Avís legal

  • Política de cookies


Contacte

Viu Molins de Rei és el diari local de Molins de Rei. Pots saber més sobre nosaltres i posar en contacte amb l'equip del diari en aquesta pàgina:

QUI SOM

Amb el suport de:

Viu Molins de Rei

Formem part de la catalunyametropolitana.cat

Llicència

Viu Molins de Rei

Viu Molins de Rei és propietat de Associació Viu Comunicació i està subjecte a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons.

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Inicia sessió o crea un compte i accedeix a tots els continguts

Inicia sessió al teu compte a continuació

Contrasenya oblidada?

Recupera la teva contrasenya

Introdueix el teu nom d'usuari o adreça de correu electrònic per restablir la contrasenya.

Iniciar sessió
  • Iniciar sessió
  • Cistella de la compra
Sense resultats
Veure tots els resultats
  • Política
  • Economia
  • Societat
  • Cultura
  • Esports
  • Entitats
  • Opinió
  • VIU+
  • Serveis
    • Farmàcia de guàrdia
    • Salut Integrativa
    • Salut i dolor
  • L’Espieta

© 2024 Viu Molins de Rei - Disseny: Marc Redorta.

Segur que vols desbloquejar aquesta publicació?
Desbloqueig restant : 0
Confirmes que vols cancel·lar la subscripció?